BudKocka.cz logo

Bezlepková dieta: Jak s ní začít a na co si dát pozor?

Krása Alergie Markéta 25. října 2021
bezlepková dieta

Bezlepkovou dietu drží lidé, kteří trpí celiakií neboli intolerancí lepku. Pokud se to týká vás, musíte ze stravy vyřadit všechny potraviny s lepkem. Víte, jak se celiakie projevuje a jak vypadá bezlepková dieta?

k b

Celiakií v Evropě trpí asi 1 % populace, ale až 83 % lidí ji nemá diagnostikovanou nebo jim bylo chybně diagnostikováno něco jiného. V ČR se počet osob odhaduje asi na 40-50 00, ale jen 10-15 % je léčeno, u mnoha osob není celiakie diagnostikována. Důvodem je, že má až 300 příznaků, které se u jednotlivých lidí mohou velmi lišit.

Nejčastější jsou však nadýmání a plynatost, průjem nebo zácpa, únava a vyčerpání, svědivé vyrážky, brnění nebo necitlivost končetin, světlé vřídky v ústech, bolest kloubů, obtížné přibírání, slabé kosti, neplodnost, bolesti hlavy, deprese, podrážděnost, skvrnité zuby atd.

Jediným v současnosti známým lékem na tuto doživotní chorobu je dodržování bezlepkové diety. Mnoho lidí ji drží i při alergii na lepek (na rozdíl od nesnášenlivosti lepku tedy celiakie se alergie projevuje klasickými alergickými příznaky a je léčitelná) nebo prostě proto, že lepek nepovažují za zdravý.

pečivo bez lepku

Specializované prodejny nabízejí i pečivo bez lepku

Co je to lepek?

Lepek neboli gluten je bílkovinná směs obsažená v pšenici, ječmeni a žitu. Oves by podle nejnovějších studií měl být bezlepkový. Lepek se tedy objevuje ve většině druhů mouky a pečiva, ale i v těstovinách, sladkostech, zpracovaném mase, uzeninách, polotovarech, instantním jídle, bujónech a dalších průmyslově zpracovaných potravinách.

Oves může být kontaminován lepkem, jelikož se často zpracovává na stejných strojích jako ostatní obiloviny. Hledejte vždy oves nebo ovesné vločky, u kterých je deklarováno, že jsou bez lepku.

Víte, co jíst a nejíst při bezlepkové dietě?

Víte, jak začít s bezlepkovou stravou?

Bezlepková dieta může být pestrá a vyvážená. Smíte kukuřici, rýži, ovoce a zeleninu, průmyslově nezpracované maso, vejce a většinu mléčných produktů, luštěniny, sóju a brambory a existují i bezlepkové alternativy obilnin, například amarant (laskavec), pohanka, proso, quinoa, čirok, teff (milička), z mouky pak bramborová, sójová, hrachová, mandlová nebo kokosová.

Bezlepkové nakupování

Nákupy vám pravděpodobně, alespoň ze začátku, budou trvat déle. Nespěchejte. Je důležité číst etikety s použitými ingrediencemi pečlivě, jinak se vystavujete riziku, že přehlédnete klíčovou složku, která může obsahovat lepek. Užitečné je také plánovat jídelníček s předstihem. Není nic horšího než přijít z práce hladový a zjistit, že doma nic nemáte – pak máte nutkání koupit první věc v nejbližší samoobsluze. Takže plánujte jídelníček a nákupy včas.

Bezlepková kuchyně

Je důležité, aby celá vaše domácnost, především kuchyně, byla čistá bez kontaminace lepkem. Pořiďte si úplně nové potřeby na vaření a pečení, které budou oddělené od ostatních – prkénko, toustovač, prosívač, domácí pekárnu, cedníky, kráječ chleba, ale třeba i houbičky a drátěnky na mytí nádobí.

Nádobí nejlépe umývejte v myčce nádobí a ve spíži a lednici si udělejte vlastní prostor pro vaše bezlepkové potraviny.

Stravování venku

S celiakií to může být opravdu obtížné. I když restaurace nabízí bezlepkové pokrmy, vždy si zjistěte, jaká bezpečnostní opatření používá, aby se zabránilo kontaminaci a ujistěte se, že jsou bez lepku všechny ingredience. Na specializovaných stránkách o celiakii a bezlepkové dietě najdete seznamy ověřených restaurací a jídelen.

Kde ještě se můžete setkat s lepkem?

Lepek nemusíte najít jen v potravinách. Mohou jej obsahovat i různé hygienické, kosmetické a drogistické přípravky. U většiny osob se sice v tomto případě nesnášenlivost neprojeví, ale někteří mohou trpět vyrážkou a dalšími nepříjemnými příznaky. Mnozí tak kupují i mýdla, šampony, kondicionéry, čistící vodičky a pleťová tonika, kosmetiku nebo zubní pasty bez lepku.

Lepek mohou obsahovat i některé prášky a doplňky stravy. Pokud vám lékař něco předepisuje, informujte ho o své nesnášenlivosti či alergii.

Citlivost na další potraviny

Většina lidí, kteří přešli na bezlepkovou dietu, pocítí téměř okamžitě úlevu od nepříjemných symptomů. Zpočátku však mohou omylem ještě nakoupit potraviny s jeho skrytým obsahem nebo u sebe zjistí citlivost i na jiná jídla, nejčastěji na mléko a mléčné výrobky (resp. kasein), sóju, kukuřici, cukr, ořechy, mořské plody, průmyslově zpracované nebo tučné pokrmy.

Mnozí mohou tyto potraviny zařadit zpět do svého jídelníčku, poté, co jsou nějakou dobu na bezlepkové dietě a jejich tenké střevo mělo čas se uzdravit, ale poraďte se s lékařem. Může vám poradit i tzv. eliminační dietu, kdy vysazujete jídla, které mohou být potenciální příčinou vašich přetrvávajících potíží.

Nestyďte se být vybíraví

Nebojte se říct „Ne, děkuji“, když vám někdo nabízí pokrm, o kterém máte pochybnosti. Vaše zdraví je na prvním místě, netrapte se tím, co si mohou myslet ostatní. Máte právo jíst, co chcete; pokud se vám nějaké jídlo nezdá, je vám nepříjemná jeho chuť nebo aroma, prostě pokud z něj nemáte dobrý pocit, nejezte ho!

Je lepší být zásadový než strávit celou noc v koupelně nebo ještě hůř na pohotovosti. Každý má jinou úroveň citlivosti na lepek a časem pomocí pokusů a omylů zjistíte, co je pro vás naprosto vyloučeno a naopak, co je nejlepší.

Buďte připravení

Důležité je myslet dopředu. Mějte bezlepkové občerstvení vždy u sebe, protože nikdy nevíte, kdy dostanete hlad a můžete být zrovna někde, kde bude nemožné sehnat bezlepkové jídlo. Mějte připravené svačinky v autě, kanceláři, v tašce a kdekoli, kde trávíte čas.

Co můžete pít?

Podle nejnovějších zdrojů alkoholické nápoje vyrobené z pšenice, ječmene, žita či ovsa jako vodka, whisky nebo režná lepek neobsahují. Měli byste se však vyhýbat pivu, jeho stopy může obsahovat i tzv. bezlepkové pivo. Dále smíte víno, portské, sherry, likéry, cider nebo jablečný mošt, ovocné džusy, ochucenou vodu a šumivé nápoje. Pokud vám dělá potíže i mléko (laktóza) zkuste jeho alternativy – sójové, kokosové apod.

Shrnutí, další rady a tipy



Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte