BudKocka.cz logo

Co ovlivňuje kvalitu spánku? Víte, čeho se vyvarovat?

Zdraví Rady Spánek Iveta 23. červenec 2015
kvalitní spánek


Spát potřebujeme všichni, protože bez spánku bychom moc dlouho nevydrželi. Spánek je základní lidská potřeba, která slouží k regeneraci a odpočinku. Dostatečně dlouhý spánek automaticky neznamená, že se jedná o spánek kvalitní. Kvalita spánku se totiž dá jednoduše ovlivnit jak pozitivním způsobem, tak i negativním, při němž se ve výsledku ani pořádně nevyspíme. Víte, co ho tak ovlivňuje a čeho se vyvarovat?

Proč je důležité spát?

Každodenní spánek je velmi důležitý, ať si tělo po náročném dnu odpočine. Během spánku probíhají různé tělesné procesy, kdy organismus využívá situaci, ať může přistoupit k regeneraci. Při spánku se mění činnost mozku, při které se částečně ztrácí vědomí a citlivost na různé podněty, uvolní se svalstvo, zpomalí se dýchání a sníží se i tlak. Během spánku ale mozek pracuje a to velmi intenzivně, pomáhá při čistění odpadních látek, odstraňuje únavu, regeneruje paměť a kognitivní funkce, regenerují se nervy, hojí se rány a posiluje se imunita.

Délka spánku je u každého dospělého člověka jiná, většinou je ideální dobou 7 - 8 hodin, ovšem někteří potřebují méně nebo i více. Vždy je nutné, aby se každý zamyslel, zda je daná doba pro něj dostatečná nebo již nadbytečná. To poznáte po několika dnech spánku bez budíku, tento pokus by se ale měl vyzkoušet, když nepůjdete do práce nebo školy.



Co negativně ovlivňuje spánek?

Těžké jídlo před spaním

Těžké jídlo chvíli před spaním má na spánek negativní vliv, protože může mít vliv na pálení žáhy nebo obecně se vám bude špatně trávit. To přesně odpoutá pozornost mozku od toho, aby regeneroval, protože se musí trávit to těžké jídlo. Pokud si dáváte večer těžká jídla, snězte jej s odstupem minimálně tří hodin. Obecně by poslední jídlo dne mělo být snědeno 2 - 3 hodiny před ulehnutím v případě, že se nejedná o těžký pokrm.

Umělé světlo až do ulehnutí

Kdysi bylo běžné, že lidé brzy po setmění šli spát. Nebyla elektřina a svítit pouze svíčkami nebylo řešením. Dnes se od setmění až do doby, než jdeme spát svítí umělým světlem (žárovky, úsporné žárovky, zářivky atd.), což má nepříznivý vliv na produkci hormonu melatoninu. Vhodným řešením je před spaním postupně utlumovat světlo, aby se organismus připravil na to, že se půjde spát. Taktéž nezapomeňte pořádně zatáhnout žaluzie, rolety či závěsy, ať vás neruší světlo z venku.



Práce doma až do noci

Pokud pracujete dlouho do večera hlavně doma, může vás tato činnost negativně ovlivňovat u spánku, protože jakmile skončíte s prací, téměř ihned ulehnete do postele. Během tak krátkého okamžiku nemáte možnost si odpočinout, odreagovat a to je přesně v situaci, u které toto hrozí, pokud pracujete z domu. Skončete s práci dříve, dejte si před spaním alespoň relaxační pauzu, ať nezatěžujete tělo.

Stres a výčitky před spaním

Stresujete-li se před spaním, co jste všechno udělala špatně, co jste nestihla nebo co vás čeká další dny, bude se vám špatně usínat. Tím pádem budete mít kratší dobu na spánek a ráno budete nevyspaná. Snažte se před spaním na nic nemyslet a pokud nemůžete usnout, jednoduše počítejte ovečky.

Třísměnný provoz narušuje rytmus

Ne každý má to štěstí, aby chodil do jednosměnné práce. Častým problémem je třísměnný provoz, přičemž se mění směna co týden a ještě horší je měnění co pár dní. Tělo je pak popletené, nedokáže si pořádně odpočinout a ve výsledku potřebuje mnohem déle spát. Bohužel i do třísměnné či dokonce čtyřsměnné práce je nutné chodit a tak je nutné si na tento režim zvyknout a spát déle.

Nevhodná matrace má také vliv

Příliš měkká nebo tvrdá matrace je častým viníkem, proč se nevyspíme dobře. Neustále buzení, hledání správné polohy, upravování polštáře atd. jsou výsledkem toho, že nás po ránu všechno bolí a cítíme se polámání. Spánek tedy vůbec nebyl kvalitní a navíc nevhodně zvolená matrace škodí páteři. Jako dobré řešení se jeví koupit si novou matraci, rošt, polštář nebo případně i postel.

Bez čerstvého vzduchu se spí špatně

Pořádně nevyvětraná místnost na spaní a nedostatek čerstvého vzduchu během spánku zapříčiní to, že se člověk pořádně nevyspí, protože čerstvý vzduch je potřebný. Před spaním si ložnici nebo jinou místnost pořádně vyvětrejte a pokud můžete mějte trošku otevřené okno i během noci, ať se může vzduch neustále cirkulovat.

Máte další rady, které pomohou na lepší a kvalitní spánek?





Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte