BudKocka.cz logo

Jak na chození naboso a barefoot boty?

Životní styl Novinky Markéta 3. srpna 2020
zena chodi bosky na plazi

Chození naboso neboli anglicky barefooting se i u nás stává novým oblíbeným trendem. Lidé, kteří jej propagují, o něm hovoří jako o celkovém životním stylu. V chození naboso vidí návrat k přírodě, považují to za přirozenost a domnívají se, že obuv dospělým i dětem spíše škodí, než aby je chránila. Dokonce i různé sportovní aktivity od běhání po lezení provozují naboso. Jaké jsou přínosy a rizika a proč barefoot vyzkoušet?

Pro a proti obuvi

Člověk je jediný živočich, který své nohy chrání obuví. Samozřejmě to má spoustu výhod - boty poskytují nožní klenbě oporu, chrání před zraněními, v zimě před omrzlinami, ve veřejných prostorách (bazény, sprchy) před plísněmi. Boty vlastně nosíme už od miminka, dokonce i když jsme ještě neuměli chodit.

Lékaři na to mají různé názory. Někteří se domnívají, že nošení obuvi od útlého věku dětem nohy deformuje, často mají špatnou velikost a nosí nekvalitní boty. Jiní zas tvrdí, že děti s plochýma nohama musí nosit pořádné boty poskytující oporu.

Novinkou je ultratenká obuv

Některé značky přišly na trh se speciální obuvi, která je dokonce tak tenká, že vlastně slouží jen k tomu, aby se chodidla neušpinila. Podle ortopedů není takový typ bezpečný, zvláště u malých dětí, u kterých vývoj nožní klenby končí až kolem 7 let.

Pro začátečníky v chození naboso může být tato obuv s téměř neznatelnou podrážkou a přesně kopírující tvar chodidla kompromisem. Ještě nohy chrání, ale zároveň je to skoro jako chození bez bot. Existuje i ultratenká obuv na běh.

Proč chodit naboso?

Podle lidí, kteří mají barefoot rádi, má chození naboso řadu příznivých účinků na tělo i duši. Když je chodidlo v přímém kontaktu se zemí, působí to na receptory v mozku, které ovlivňují rovnováhu.

Už nebudete muset řešit, jak odstranit zápach z bot, když budete chodit bez nich.

Nohy jsou silnější, protože chozením naboso stimulujete svaly, které jsou jinak nevyužité.

Zlepšuje se celkové držení těla, krevní oběh, snižuje krevní tlak, stimulují blahodárné akupresurní body. Cítíte se uvolněnější, svobodnější, nabití energií a uvolňuje se stres.

Také některé studie ukazují, že boty zvyšují tlak na kotníky a kolena, lidé měli před vynálezem bot zdravější nohy a u dospělých i dětí, kteří chodí naboso, se objevuje méně vad jako ploché nohy, vbočené palce, bolesti nohou a zad. Barefoot je podle studií vhodný pro lidi s osteoartrózou (onemocnění kloubů, především kyčelních a kolenních).

Máte problémy se studenýma nohama? Zjistěte o tom více.

Jaká jsou rizika?

Vaše nohy nebudou chráněny před drsným povrchem, rozbitým sklem, kousnutí hmyzem, jedovatými rostlinami, horkem a chladem. Zpočátku to může být nezvyk a pokud chcete zkusit začít s barefootingem, musíte pomalu a postupně, abyste nohám naopak neublížila.

Jak začít s barefoot?

Pokud si netroufáte začít úplně bosky, můžete vyzkoušet výše zmíněné ultratenké boty.

Choďte na nerovném, ale bezpečném povrchu (tráva, písek). Rovný a tvrdý terén je namáhavější a mohla byste se zpočátku přetížit.

Začněte krátkými procházkami o délce cca 200 m, postupně o 100 m přidávejte. První tři měsíce nechoďte každý den, aby si svaly, šlachy, vazy a kosti odpočinuly a zregenerovaly a dny naboso střídejte se dny v obuvi.

Své boty můžete na prvních procházkách nosit v ruce, jako zaváží a k vyvážení rovnováhy.

Co si myslíte o chození naboso? Vyzkoušela jste to, láká vás barefoot?



Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte