BudKocka.cz logo

Raw food (syrová strava) je jedním z nových trendů ve výživě

Zdraví Dieta Markéta 14. srpen 2014
žena jí syrovou stravu


Raw food, syrová strava, živá strava neboli vitariánství je výživový směr, který je založen na konzumaci potravin, které nebyly ohřáty nad 42°C. Potraviny rostlinného původu v syrovém stavu jsou podle lidí, kteří se rozhodli pro tento typ stravování, zdravé a živé. Syrová strava je pestrá, může zahrnovat ovoce, zeleninu, ořechy, semena, klíčky, obiloviny a luštěniny v naklíčené podobě, mořské a jiné řasy (například chlorella nebo spirulina) a čerstvé džusy. Tyto živé potraviny si uchovávají všechny důležité živiny jako vitamíny, minerály, aminokyseliny, kyslík a enzymy. Jejich nutriční vlastnosti jsou nezbytné pro správnou funkci tělesných procesů.

Proč konzumovat syrovou stravu?

Toto stravování je založeno na přesvědčení, že syrové potraviny jsou pro tělo a organismus nejzdravější. Jediné, co je povoleno, je jídlo ohřívat na 40 - 47°C (mezní teplota se mírně liší podle různých zdrojů). Při vaření dochází k denaturaci enzymů přirozeně se vyskytujících v potravinách. Podle vyznavačů raw food jsou enzymy životní síla z potravin, která nám pomáhá je trávit a vstřebávat živiny. Když konzumujeme hodně vařeného jídla, náš organismus se musí více namáhat, aby vytvořil vlastní enzymy. Tak dochází k nedostatku enzymů z potravy, který se projevuje zažívacími problémy, předčasným stárnutím nebo přibíráním na váze.
Vaření také může snížit nutriční hodnotu pokrmů. Například počet fytochemikálií sulforafanů v brokolici, které působí preventivně proti rakovině, se výrazně sníží, když ji uvaříme. Také některé vitamíny jako třeba C a kyselina listová se při vaření ničí. Naopak, existují potraviny, které jsou i po uvaření zdravé. Kupříkladu tepelně upravená rajčata obsahují 3x - 4x více lykopenu (karotenoid, který také působí preventivně proti rakovině) než syrová.
Proces vaření také podporuje tvorbu potenciálně škodlivých látek v potravinách.



Jak připravovat syrovou stravu?

Namáčení a klíčení

Luštěniny, ořechy a semena obsahují enzymy, které se mohou vařením zničit, proto se používá příprava naklíčením. Znamená to namáčet potraviny po určitou dobu ve vodě. Čas se mění v závislosti na typu potraviny, například od 2 hodin pro kešu po 1 den pro fazole, ale většinou se lidé konzumující raw food shodují, že přes noc je to dostačující a nejpohodlnější. Nejlépe je, když jsou luštěniny, semínka či ořechy v organické kvalitě.
Opláchněte je a vložte do skleněné nádoby. Přidejte přečištěnou vodu v pokojové teplotě a nechejte při této teplotě stát přes noc. Poté, co jsou potraviny v poslední fázi procesu odvodněné, je vložte do nádoby na klíčení (může být z umělé hmoty i keramiky, postačí i například hluboký talíř, miska, sklenice nebo PET láhev). Po stanovené době je dobře opláchněte a vysušte. Můžete skladovat v lednici ve vzduchotěsné nádobě až 5 dnů.

salát

Sušení

Pomocí tzv. dehydrátoru neboli sušičky s teplotním nastavením (např. značka Excalibur) simulujete sušení na slunci. V dehydrátoru lze pokrmy ohřívat při nízkých teplotách.

Mixování

Potraviny smíchejte nebo nakrájejte v mixéru, třeba když chcete udělat smoothie a jiné koktejly, pesto, polévky či hummus.

Další způsoby přípravy raw food jsou fermentace, nakládání a odšťavňování.

Co tedy budete potřebovat?

Do kuchyně si pořiďte mixér, teploměr pro kontrolu teploty při ohřívání, dehydrátor, odšťavňovač, kuchyňského robota, spiralizér (špagetovač, přístroj na výrobu nudlí a špaget ze zeleniny nebo ovoce), nože, kráječe, zavařovací sklenice, popř. speciální nádobu na naklíčení.



Jaké potraviny jsou vhodné?

Možná se to nezdá, ale pro přípravu syrové stravy můžete používat spoustu skvělých dochucovadel - extra panenské přírodní oleje, přírodní sladidla jako med, stévie, sušené ovoce, javorový sirup, datle, agáve, různé superpotraviny s vysokou nutriční hodnotou - zelená zelenina, kakao, kustovnice čínská (goji), maka peruánská, řasy spirulina a chlorella, prášek mesquite a s dostatkem bílkovin - různá semínka (hlavně chia a konopná) a ořechy, mořské řasy, zelené saláty, japonské omáčky - miso, tamari, tahini, dále sušená rajčata v oleji, mořské řasy namleté do prášku, čerstvé bylinky, sušené koření, česnekový a cibulový prášek, kvalitní bio mořská nebo himalájská sůl.

Jakým potravinám se naopak vyhýbat?

V raw food jídelníčku se nedoporučuje zelená pohanka, houby, hrách, brambory, listy rebarbory, taro (kolokázie jedlá), maniok a manioková mouka, brambory, pastinák. Samozřejmostí jsou také všechny upravené potraviny. Vyznavači syrové stravy se dále obvykle vyhýbají potravinám ošetřovaným pesticidy nebo obsahující konzervanty, potravinářská barviva a další aditiva.

salát

Pozitivní účinky syrové stravy

Lidé, kteří konzumují raw food, pozorují pozitivní účinky jako zvýšená energie, zářivější pleť, ztráta nadbytečných kil a snížené riziko různých onemocnění. Syrová strava obsahuje méně trans- a nasycených tuků, než je jinak v západní kuchyni běžné a nižší obsah sodíku a cukrů, naopak vysoký obsah draslíku, hořčíku, kyseliny listové, vlákniny, vitamínu A a zdraví prospěšných antioxidantů. To je spojeno s nižším rizikem vzniku srdečních chorob, cukrovky nebo rakoviny.
Je také méně kyselá (příliš vysoká kyselost v těle může způsobit nemoci) a teoreticky může zpomalovat proces stárnutí a mírnit záněty, protože obsahuje méně potenciálně škodlivých sloučenin.

Rizika syrové stravy

Konzumace raw food může znamenat, že vám mohou chybět: vitamín B12, železo, zinek a omega-3 mastné kyseliny. Jedna studie zjistila, že lidé, kteří se stravují syrově, mají v krvi vyšší hladiny hymocysteinu a nižší hladinu dobrého cholesterolu HDL, což jsou obojí rizikové faktory pro vznik srdečních onemocnění.
Zvlášť opatrní by měli být lidé trpící hypoglykemií nebo cukrovkou - raw food může zhoršit jejich stav, poradit s lékařem by se měli lidé, kterým byla někdy diagnostikována nějaká porucha příjmu potravy nebo mají podváhu.
Pokud byl před přechodem na raw food váš jídelníček bohatý na maso, cukry a kofein, mohou se u vás na pár dní objevit mírné bolesti hlavy, nevolnost a zvýšené chutě.

Jak začít se syrovou stravou?

Začněte pozvolna. Váš jídelníček by měl zpočátku obsahovat 50% syrových a 50% vařených potravin. Najděte rovnováhu, která nejlépe odpovídá vašemu životnímu stylu a berte to jako postupný proces.
Najděte si různé recepty a denní jídla plánujte, abyste přes den neměla hlad.
Ujistěte se, že jíte celou řadu různých potravin, ne jen několik vybraných.

Máte zkušenosti s raw food? Jaký je váš názor na tento typ stravování?





Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte