BudKocka.cz logo

Mořské řasy jsou exotické, chutné a zdravé

Zdraví Potraviny Markéta 10. listopad 2017
mořské řasy


Mořské řasy, kterým se někdy říká mořská zelenina nebo zelenina z moře, jsou tradičním asijským jídlem, které se v poslední době prosazuje i na Západě, především spolu s velkou oblibou sushi. Mořské řasy patří mezi nejzdravější potraviny na světě, jsou plné vitamínů, minerálů a antioxidantů. Nové studie také ukazují, že jsou skvělým přírodním prostředkem pro hubnutí - dokáží snížit rychlost vstřebávání tuků až o 75 %.

Další účinky mořských řas



Významné druhy mořských řas

Nori a její vlastnosti

Z mořských rostlin jsou řasy nori jedny z nejbohatějších na bílkoviny a jeden list obsahuje tolik vlákniny jako 220 g syrového špenátu a více omega-3 mastných kyselin než stejné množství avokáda. Dále nori obsahuje vitamíny A, C a B12 a organickou kyselinu taurin, která pomáhá hlídat hladiny cholesterolu.

Jak nori připravovat?

Nemusí se předem namáčet nebo vařit, podává se nadrcená na kousíčky a je vhodná k okamžité spotřebě. Výborná je např. s hnědou rýží, mrkví, celerem nebo avokádem a trochou wasabi (ostrý japonský křen) nebo namočená v sójové omáčce tamari se sezamovým olejem, zázvorem a rýžovým octem. Rovněž se používají při přípravě sushi. Listy nori mají lehce zemitou chuť.

Wakame a její vlastnosti

Wakame se přezdívá mořská řasa pro ženy, protože její obsah vápníku je prevencí proti osteoporóze. Hořčík zas působí jako přírodní diuretikum a pomáhá při nadýmání. Její pigment se nazývá fukoxanthin, který patří do skupiny karotenoidů a zlepšuje inzulinovou rezistenci (stav, kdy je účinek inzulinu v tukové a svalové tkáni snížen) a také spaluje tuk.



Jak wakame připravovat?

Kousek řasy namočte na 10 minut do vody, dokud nezměkne. Je dobrá třeba s okurkovým salátem dochuceným rýžovým octem, sezamovým olejem a sójovou omáčkou. Hodí se také do polévky miso společně s tofu a řasou kombu. Wakame má sladko-slanou chuť.

Kombu a její vlastnosti

Tato řasa je ceněná jako zdroj jódu potřebného k tvorbě hormonů štítné žlázy, které řídí metabolismus. Dále je řasa kombu bohatá na fukoidan a fytochemické látky s antikoagulačními účinky (antikoagulační léčbu potřebuje mnoho lidí, kteří mají problémy se srážlivostí krve) a jsou prevencí krevních sraženin v cévách. Nechybí v nich ani železo.

Jak kombu připravovat?

Je třeba ji vařit déle než ostatní druhy řas, cca hodinu, dokud není úplně měkká. Pokud ji vaříte v polévce, stačí jen 10 minut, aby nepřehlušila ostatní chutě, je velmi pikantní. Usnadňuje trávení jiných potravin, zejména luštěnin. Jako koření se používá usušená v troubě a rozdrcená na prášek.

Arame a její vlastnosti

Řasa arame obsahuje draslík, má antivirové účinky a podle studie na zvířatech pomáhá proti nadváze - myši, které byly krmeny stravou s velkým množstvím tuku, méně přibývaly na váze, když jejich strava byla doplněna práškem z arame.

Jak arame připravovat?

Namočte arame na 5 minut do studené vody. Výborná je v letním salátu s těstovinami, orestovanými houbami, rajčaty, bazalkou a olivovým olejem. Nakrájená řasa pěkně ozdobí jakékoli vařené obiloviny nebo se hodí k orestované zelenině, zejména tuřínu a dýni či tykvi. Její chuť je nasládlá.

Mezi další oblíbené druhy mořských řas patří např. hijjiki, agar (velmi bohatá na minerály), dulse (zejména v podobě vloček) nebo kalp.

Zařazujete občas do svého jídelníčku mořské řasy nebo jako doplněk stravy? Chutná vám tato mořská zelenina?





Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte