BudKocka.cz logo

Orientální tance na zábavu i hubnutí

Zdraví Cvičení Markéta 30. červen 2015
orientální tanec


Orientální nebo břišní tanec má dávnou tradici v arabských zemích a zemích Středního východu, Egyptě, Turecku a dalších. Kurzy těchto tanců jsou však už léta hojně navštěvovány i na západě a také v ČR patří mezi velmi oblíbené a není problém vyhledat si je v jakémkoli alespoň středně velkém městě. Nejenom, že jde o esteticky atraktivní umění, ale pokud se mu budete orientálnímu tanci věnovat, uděláte i hodně pro své zdraví a psychiku.

Břišní tanec vás naučí správnému držení těla

Existuje mnoho druhů orientálních tanců, které se liší formami, rytmem nebo pomůckami, v zásadě jde ale o orientální tance řízené trupem s důrazem na pohyb boků. Je pro ně důležité správné držení těla a ovládání svalů, které tanečnici umožňuje volně pohybovat boky a předejít namožení dolní části zad. Někdy se doporučuje k němu praktikovat ještě pilates nebo tzv. Alexandrovu techniku.

Ačkoli se základní postoj mírně liší u různých stylů (kolena mohou být méně nebo více ohnutá, váha přesunutá dopředu či dozadu a „klidové“ polohy ramen a paží se také mohou lišit), z pohledu kineziologie je správné držení těla důležité vždy.

Základní pohyby a techniky

Sice se obecně používá pojem „břišní tanec“, ale zaměřen je spíše na pohyb boků – pohupování v bocích, natřásání, vlnění. Zapojeny jsou však i další části těla – kroužení, otočky a osmičky hlavou, rameny, trupem a pánví, dále choreografie pro zvýraznění rytmu obsahuje kroky, poskakování, arabesky, otočky, pohazování hlavou. Velkou roli hrají také výrazná mimika a dramatická gesta. Pohyby mohou být jak vláčné tak rychlé a vibrující.



Oblíbené druhy orientálních tanců

Raks sharki patří k nejoblíbenějším formám, mísí v sobě všechny prvky různých arabských tanců, původně pochází z Egypta. Tento tanec je velmi dynamický, má vlastně tři části – první je pomalá a vláčná, poté rytmická, zaměřená na houpavé a kývavé pohyby vycházející především z kyčlí, s poskoky a otáčkami a nakonec je rychlý a divoký.
Typickým kostýmem je podprsenka, dlouhá sukně (i s rozparky), zdobený pás, třásně, korálky nebo penízky, které dávají vyniknout pohybům. Často se tančí v botách na podpatku.

Další populární styly jsou například baladi (zemitý orientální tanec ve 4/4 rytmu se speciálními šaty z přírodních materiálů, mohou být ale i lesklé a třpytivé), saidi (podobný baladi, často se používá hůlka, nosí se při něm i šátek nebo závoj) či khaleegi (skupinový, přezdívaný rovněž „tanec vlasů“ - dlouhé rozpuštěné vlasy v něm hrají důležitou roli).



Pomůcky k orientálnímu tanci

Pomůcky nejsou nezbytné, ale u mnoha stylů tradiční. Nejčastěji k nim patří:
Závoj: Tanec se závojem pomáhá posilovat trup, paže a ramena i koordinaci a šikovnost prstů. Závoj není jen na ozdobu, ale mnohé tanečnice s ním dokonale pohybují.
Hůlka: Tato tradice pochází z dob, kdy muži a ženy tančili spolu při námluvách. Žena se mohla hůlkou partnera dotýkat, ale zároveň mu tím dávala najevo jisté hranice. Dříve se používaly bambusové hole, dnes jsou tenčí a kratší a bohatě zdobené stejně jako oděv.
Činely a tamburíny: Neslouží pouze jako doplněk k hudbě, ale i jako (v případě bubínku) náboženské symboly.
Svíčky: V Alžíru a Tunisu se tančí s podnosem na hlavě, na kterém jsou rozestavěny svíčky, v Egyptě zas s několikaposchoďovým svícnem. Známou formou je tanec se svíčkami v miskách, pocházející z Indie, kde se takto tančilo k uctění mrtvých.
Dále se používají tzv. křídla Isidy, vějíře, šavle a další.

Co budete potřebovat k orientálnímu tanci?

Na lekce stačí pohodlné oblečení: triko, bolerko či tílko a legíny, obvykle se tančí naboso, v ponožkách nebo piškotech. K veřejnému vystupování je pak třeba samozřejmě speciálních kostýmů, které se většinou skládají z podprsenky nebo topu či tuniky, pásku, dlouhých šatů, popř. harémových kalhot. Kostýmy bývají bohatě zdobené korálky, flitry, krystaly, penízky, třásněmi a vyšíváním. Seženete je ve speciálních obchodech (e-shopech) i s případnými pomůckami.

Zdravotní účinky orientálního tance

Specifické pohyby působí hlavně na svaly – uvolňuje je, zpevňuje, posiluje a procvičuje i ty, které při běžném pohybu nepoužíváte. Napomáhá pohyblivosti kloubů, díky stimulaci vnitřních orgánů zlepšuje zažívání a uvolňování hrudního koše dýchání a okysličení. Zmírňuje menstruační bolesti, učí koordinaci a správnému držení těla a celkově formuje postavu (pomáhá i při hubnutí). Doporučuje se při potížích s otěhotněním, usnadňuje porod (tanec je vhodný i pro těhotné). Má velký vliv i na psychiku – působí protistresově, relaxačně, zvyšuje sebevědomí, přináší pocit uvolnění, radosti i prohloubení seuálních požitků.

Věnujete se orientálnímu tanci? Jaké jsou vaše zkušenosti?





Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte