BudKocka.cz logo

Víte, kdy večer naposledy jíst?

Hubnutí Rady Soňa 7. července 2019
příprava večeře

Nejste si jistá, kdy máte večeřet? A víte, že večeře v 17:00 je mýtus, ke němuž se řada žen pne a večer ulehá s ukrutným hladem? Kdy se tedy má večeřet, ať to není špatně? Tento článek vám přiblíží, jak by to mělo být a kdy mít poslední jídlo dne.

S večeří to není tak snadné, jak to vypadá. Když budete večeřet příliš brzo nebo příliš pozdě, může to negativně ovlivnit vaši váhu (resp. hmotnost). Stačí jen pamatovat na pár pravidel, ať si zbytečně neškodíte.


Je večeře v 17 hodin mýtus?

Častokrát se říká, že večeře by měla být v pět odpoledne a potom už nic nejíst bez ohledu na to, v kolik hodin jdete spát. Prý jen tímto způsobem zhubnete. Tento rozšířený mýtus dodržuje mnoho lidí, kteří chtějí zhubnout. Myslí si, že tímto způsobem zhubnou, ale opak je pravdou, nezhubnou. Nebo zhubnou, ale jen dočasně.

Večeře v 17 hodin je naprosto v pořádku, pokud se chystáte spát ve 20:00 nebo nejpozději ve 21:00 hodin. Najíte se a za pár hodin ulehnete. Za minulého režimu, kdy hodně lidí chodilo spát mnohem dřív, měla tato magická hodina svůj význam a nebylo to nic špatného. Ale v dnešní době, kdy se chodí spát mnohem později, je tento čas nevhodný. Budete mít hlad, bude vás honit mlsná a sníte, co vás napadne.

večeře krevety s rýží

Organismus bude vyhladovělý, pokud půjdete spát až kolem desáté večerní nebo později, a bude se snažit o přísun energie. Buď jeho přání splníte a půjdete jíst, nebo se budete snažit dodržet hladovku. Najíte se až ráno a tělo bude mít smůlu. Ono se odvděčí větším apetitem a následným ukládáním do tukových zásob.

Během noci se můžete několikrát probudit hlady, někdy v noci něco sníte a někdy se jen otočíte na druhou stranu a zaspíte to. Spánek ale nebude kvalitní a s ním ani regenerace organismu, jež velice důležitá.

Kdy večeřet? V kolik hodin?

Odpověď na otázku, kdy večeřet a naposledy ke konci dne něco sníst, může být někdy složitější. Obecně se ale doporučuje večeřet tři až čtyři hodiny před spaním, pokud jíte středně velké jídlo, které připomíná klasický oběd. Pokud si dáte ještě něco menšího, protože chodíte pozdě spát, smíte večeřet ještě i hodinu až dvě před spánkem. To se jedná spíš o druhou večeři. To je důležité, ať neuleháte do postele hlady.

Následující časy nemusíte přesně dodržovat, ale mohou posloužit na ukázku, kdy naposledy jíst.

Večer se vyhněte těžkým pokrmům a rozhodně není vhodné přecpávat se k prasknutí. Jídlo by mělo být spíše lehčího rázu, ať se organismus nemusí zbytečně zatěžovat. To znamená, že vepřo-knedlo-zelo v klasické úpravě moc příhodné není. Poté snězte něco lehčího nebo jen zeleninu, budete-li mít pak ještě hlad. Pokud máte v plánu sníst něco těžkého, snězte to několik hodin před spaním (nejméně čtyři).

chléb se zeleninou a pomazánkou

Dobrou variantou je jídlo, které obsahuje více bílkovin, mezi něž patří maso, ryby, bílek, mléčné výrobky, luštěniny, tofu atd. Nezapomeňte též na sacharidy, k nimž se řadí chléb, těstoviny, rýže či brambory. Sacharidy večer jsou i při hubnutí velice důležité, ale mělo by jich být méně než ráno.

Taktéž je vhodné brát v potaz, co běžně děláte. Pokud přes den vydáváte hodně energie, večeře může být mnohem větší než u někoho, kdo takřka vůbec nic nedělá. Ten by se měl vybrat lehčí a dobře stravitelnou večeři.

TIP: K večeři si můžete připravit rybí filé nebo grilované kuřecí s brambory a zeleninou, luštěninový salát, pohanku s kuřecími kousky, chléb s tvarůžkovou pomazánkou, kuskus se sýrem a zeleninou.

Co je ještě dobré vědět?

Sacharidy večer smíte, ale omezeně

Navečer není moc chytré přejídat se sacharidy, což jsou těstoviny, pečivo, rýže či brambory. Neznamená to, že je nesmíte jíst, ale jejich porce by měla být menší. A nejlépe vybírejte zdravou variantu - tmavou rýži, celozrnné těstoviny, žitný chléb nebo brambory uvařené ve slupce.

Taktéž ovoce večer není zapovězeno, ale opět byste ho měla konzumovat s mírou a ne večer sníst kilo meruněk, protože jsou strašně dobré a doháníte deficit s ovocem za uplynulý týden.

steak

Budí vás v noci hlad?

Budí vás v noci hlad, i když jste před spaním jedla? To, že se budíte hlady, může nastat hlavně z těchto důvodů: večeřela jste moc brzo, snědla jste malou porci nebo jste snědla ne moc vhodné jídlo (např. sladkosti). Pokud se to stane jednou za čas, nevadí to, ale pokud pravidelně, měla byste přehodnotit své stravovací zvyklosti, ať vás ráno nepřekvapí mdloby nebo závratě.



Nepřejídejte se

Večer byste se neměla přejídat, tělo tuto stravu již nestihne strávit a uloží ji pak do tukových zásob. Porce by měla být přiměřená, ani velká a ani malá. Určitě si nedávejte dvojitou porci pokrmu, hned po jídle budete mít hned hlad, ale raději chvíli vyčkejte, než si mozek uvědomí, že už jste nasycená.

houska se sekanou

Organismus si potřebuje odpočinout

Dobře stravitelné jídlo má svůj význam i během spánku, který organismus využívá ke své regeneraci. Těžké jídlo (tučné, smažené, ostré) zamezí jeho regeneraci, protože jídlo bude muset trávit v čase, kdy si měl odpočinout. K tomu se připojí ještě probouzení kvůli záchodu, ráno pak budete ve stavu, jako byste vůbec nespala. Stejně neodpočatě se bude cítit i vaše tělo. Správně vybranou večeří se to nestane.

Čeho je dobré večer vyvarovat se?

Sladkosti

Asi je každému jasné, že sladkosti jsou před spaním nevhodné, neboť je tělo nestihne spálit. To stejné se týká i hořké čokolády, jež obsahuje větší množství energii, jež se nespálí a uloží se v tukových zásobách. Rovněž se v ní nachází kofein, který někomu můžu bránit v usnutí a ovlivňuje i spánek a jeho kvalitu.

Petržel a celer

Petržel i celer obsahují množství prospěšných látek, ale také působí močopudně. Před spaním si je radši nedávejte, jinak vás bude během noci rušit častější malá potřeba i tím se naruší spánek, který nebude již tolik kvalitní.

Smažené pokrmy

Smažené pokrmy jsou na trávení těžké, proto se je před spaním nehodí jíst. Jsou bohaté na energii a tuk, který se do nich během smažení vsákne, který je často přepálený. Není ani šance je spálit, než půjdete spát, a zajistit nerušený spánek.

Tučné pokrmy

Stejně jako smažená jídla, tak ani tučná jídla se před spaním nehodí. Přijmete energeticky vydatné jídlo, které bude plné tuků, bude se hůř trávit a to i během spánku, čímž bude horší. Nemluvě o tom, že budete po tučných pokrmech přibírat.

Pochutiny

Pochutiny jako chipsy, krekry, tyčinky nebo solené oříšky jsou energeticky vydatné, obsahují velké množství soli, tuků a mnohdy i éček. Než je tělo stráví, potřebuje na tento proces více času, což se večer nestihne, a uloží si je do svých zásob. Jedná se o prázdné kalorie, které tělu nic nedají Po slaných potravinách k tomu vypijete hodně tekutin, které vyloučíte v noci.

Maso

Červené maso se velice dlouho tráví, proto se mu navečer před spaním raději vyhněte. Bílé maso, ryby a mořské plody se tráví snadno a nevyčerpávají tělo při tomto procesu jako třeba hovězí maso.

ryba

Sacharidy ve velkém

Velká porce těstovin, brambor, rýže nebo vloček není zrovna nejlepší variantou. Jedná se o energeticky náročné pokrmy, jimž byste se měla právě večer vyhnout, nestačí se spálit. Malá porce nevadí a určitě sacharidy večer nevynechávejte.

Káva

V kávě se nachází kofein, který oddaluje únavu a dodává energii, proto před spaním není vhodným nápojem. Někoho může káva uspávat a nemá s ní žádný problém. Pokud ale patříte do první skupiny, raději ji večer nepijte, ať nemáte problémy s usínáním.

Alkohol

„Sklenička vína pomáhá k lepšímu spánku,” tvrdí hodně lidí, ale jestli mají ve skutečnosti stejný názor i játra... Při trávení alkoholu se zapojují játra, spánek je neklidný a ráno budete mít pocit, že jste v noci ani oka nezamhouřila.

V kolik hodin většinou večeříte vy? Dodržuje bájných 17:00 nebo jíte později?



Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte