BudKocka.cz logo

Tipy na zdravé a dietní snídaně

Zdraví Rady Dieta Lucie 28. duben 2013
snídaně


Také každé ráno přemýšlíte, co byste si dala ke zdravé snídani, ať se snídaně pořád neopakuje? Podívejte se na několik tipů, které jsme pro vás připravili. Důležité je, abyste ráno snídani nevynechala, protože tělo potřebuje dlouhé noci novou dávku energie. A pokud si myslíte, že zhubnete, když nebudete snídat, tak to jste na omylu. Naopak během dne budete mít ještě větší hlad, než kdybyste ráno měla dietní snídani. Také nejezte ve spěchu, raději si o chvíli přivstaňte, snídani nachystejte a tu poté pomalu snězte. Zdravá snídaně je základ úspěšného a dobrého dne.

Snídaně by měla každý den zaujímat 20 - 25 % energetického příjmu. Měla by se skládat jak ze sacharidů, tak i z bílkovin a tuků. Na snídani by neměl chybět alespoň jeden kus ovoce nebo zeleniny. Klidně si dejte i ovocný džus, nejlépe nařeďte 100% džus vodou. Nezapomeňte, že by snídaně neměly být monotónní a měla byste je střídat. Staré doby jsou pryč, kdy měl každý na snídani den co den rohlík/chleba se sýrem nebo marmeládou. Nyní můžete mnohem více experimentovat, protože je na výběr z mnoha variací a můžete mít zdravou nebo dietní snídani. Podívejte se na nápady a recepty.

sypané müsli s ovocem

Tipy na rychlou snídani s jogurtem

Pokud ráno nemáte čas, připravte si rychlou snídani. Je chutná a připravíte ji za chviličku.



Klasika chléb nebo pečivo

Klidně si můžete na snídani dát i chleba nebo pečivo. Pokud se chcete zdravě nasnídat, zvolte celozrnný chleba, žitný chleba nebo celozrnné pečivo. U pečiva si dávejte pozor na obarvené pečivo, které je často jen vícezrnné. Pokud ale váhu až tak moc neřešíte, klidně si vezměte i vícezrnné pečivo, klasický chleba nebo bílé pečivo. Chleba si můžete potřít slabou vrstvou másla nebo pomazánkového másla, pokud máte ráda margarín, tak klidně si dejte místo másla ten.

pečivo s pomazánkou

Zdravé kaše na snídani

Na snídani si také můžete připravit nejrůznější kaše jak naslano, tak i nasladko. S kašemi se dá kouzlit. Stačí vyměnit jednu ze surovin a vytvoříte si výborné jídlo.

moučník

Co byste neměla moc často jíst?

Oblíbené koblížky, buchty, záviny, zákusky, cornflakes, ochucené cereálie (včetně těch, které znáte z reklam), sušenky nebo zapečené müsli nepatří zrovna mezi zdravé a rozhodně ne dietní snídaně. Samozřejmě, že jednou za čas se vůbec nic nestane, pokud si je na snídani dáte, ale nemělo by se to stát pravidlem. Díky vysokému glykemickému indexu těchto výrobků se zvýší hladina cukru v krvi a vy budete mít brzo hlad. Navíc, pokud si pečivo nebo ty další výrobky kupujete, dívala jste se někde na složení? Zdravě rozhodně nevypadají.

A co k pití?

K pití si můžete dát čaj, vodu, vodu s citrónem, ovocný džus, který naředíte nebo zeleninový džus. Pokud jste závislá na kávě, dejte si klidně i kávu, ale doplňte ji vodou (dvakrát větší množství vody než kávy). Nevhodné jsou sladké nápoje jako je Cola, Tonic a podobně. Optimálně byste na snídani měla vypít dvě sklenice, v nejhorším případě jednu.

Pokud máte problémy s pravidelnou snídaní, začněte postupně. Rozhodně se nenuťte hned do velkého jídla, ale začněte s menším. Dejte si ovoce, poté jej vyměňte za něco jiného. V případě, že by to nešlo, dejte si snídani, až dorazíte do školy nebo do práce. Hlavně něco jezte.

Jaká je vaše nejoblíbenější snídaně?





Názory k článku


Moje nejoblíbenější snídaně je rozmixované ovoce - jablko, banán, kiwi. To se jen rozmixuje a pak sní. Někdy dávám jiné ovoce nebo k tomu i vločky. Opravdu mňamka, můžete taky vyzkoušet.
Ja24, 10. květen 2013

Poslední dny jsem si zvykla jíst vločky zalité kefírem, nakrájené ovoce (obměňuji podle toho, co je doma - banán, kiwi...) a vše pokapu medem a vše zamíchám. Je to mňamka a pěkně mě to nastartuje. A jak jsem si zde četla, tak je to i zdravé, tak to mě potěšilo. Na zítra mám nachystané namočené vločky v mléce, tak jsem na to zvědavá, chci to uvařit s ovocem a mandlema.
Alena, 8. říjen 2013

Já rád klobásku, tlačenku, vajíčka, játrovku, ale jsou období kdy jím ovesné vločky, jogurt, cottage. Prostě jím tak jak si říká tělo, snídám pravidelně denně a ve stejnou dobu. K snídani si dám pravidelně hrnek kafe bez cukru. Vím, že to asi není ideální ale naši předci také jedli co se dalo a hlavně co bylo doma a žili mnohdy daleko déle než my v našem současném uspěchaném, konzumním a reklamou prošpikovaném světě.
Roman, 10. říjen 2013

Ráda snídám cerální kaše...ted mám právě koupenou špaldovou (ta je mňamózní) přidávám jogurt, domácí marmeládu a ovoce. Na zítřek mám v plánu upíct štůdl bez cukru (jabléčka jsou sladká dost) i když teda nevím listové těsto zas tak zdravé není, ale co jednou za čas že:-)
Janča, 31. říjen 2013

Mňam, mňam, to si pochutnám.
Jituška, 20. listopad 2013

Já mám na snídani pravidelně ovesné vločky s ovocem (jaké mám zrovna doma), medem a kefírem. Občas si udělám ovesnou kaši s banánem. Když jsem se ale učila na státnice, jednou jsem si na svačinu rozmixovala banán s kefírem a přidala tvaroh (1 nebo 2 lžíce) a musím říci, že to bylo maximálně výborné. Teď to střídám, aby nebyla snídaně tak jednotvárná.
Radka, 11. prosinec 2013

Já si pravidelně dávám trochu másla na chleba a k tomu sýr a zeleninu ale po nějaké době jsem měla od paní doktorky zakázanou zeleninu tak si dávám ovocnou kaši a jahody nebo banán. A musím říct že je to mňamka.
Terka789, 2. duben 2014

Já jsem původně pila k docela zdravé snídani kávu. Ale zaměnila jsem ji za cereální nápoj a mám pocit, že je to pro mě lepší.
ZuzanaK, 21. duben 2014

Doporučila bych těm, kteří jsou opravdu závislí na kávě, klidně střídat kávu s kávovinovými nápoji (neobsahují kofein) :)
Maruska, 30. červen 2014

rohlík s nuttelou
z., 25. červenec 2014

Nejraději mám housku s máslem a šunkou. A vůbec po tom nepřibírám, ale chápu, že každý nemá to štěstí. Po vločkách je mi divně a nějaký margarín do pusy nedám. :)
Dita, 18. listopad 2014

Když pijite ráno jednu kávu za den vůbec to neuškodí,protože tím nastartujete metabolismus a budete více spalovat.Šumka je také vhodná jak k večeři tak i ke snídani.Obsahuje bílkoviny a minimum tuků(hlavně kuřecí a krůtí).
Ela, 10. únor 2015

Ja mam kafe s mlickem,bez cukru a vetsinou psenicnozitny chleb,pecu sama s medem
Lenka, 26. listopad 2015

Ráno vždycky kafe a k tomu pečivo někdy sladké a někdy slané.
Firí, 6. červenec 2016

Celý život jsem snídala chleba s máslem,někdy rohlík a bílou kávu.Uzeninu nemusím vůbec.Ale teď v šedesáti u paní doktorky jsem se dozvěděla,že mám oslabenou slezinu,játra a měla bych snídat teplé snídaně - nejlépe kaše nebo vývary.Neuměla jsem si to představit.Nicméně jsem si koupila bio kaši vločkovou s jablky a musím říct,že jedno balení po týdnu mám sněděné a už začínám druhé balení s oříšky.Vývar jsem měla 2x,pila jsem to z hrníčku a zjišťuji,že váha mi šla o 1,5 kg dolů,cítím se dobře,na chleba si vůbec nevzpomenu a večer se těším na snídani.Nic jiného jsem zatím neměnila,ale přemýšlím,že postupně budu měnit jídelníček,Maso zůstane,ovoce a zelenina taky.Jsem spokojená a vidím,že nikdy není pozdě.
Jana, 15. září 2016

Já ráno absolutně nestíhám. A tak si jen zamíchám ovesné vločky v bílém jogurtu a přihodím pár ořechů. A upřímně ráno vůbec nepiju. A když už, tak ½ sklenice vody a citronu
Zuzka, 27. prosinec 2016

Napište, co si o tom myslíte