BudKocka.cz logo

Zatočte konečně s jarní únavou!

Zdraví Rady Problémy Markéta 31. březen 2014
jarní únava


Jaro by mělo patřit mezi nejkrásnější období roku, ale u mnoha lidí (mimochodem, jarní únavou trpí až tři čtvrtiny populace a u žen je 4x častější než u mužů) je spojeno nejen s ospalostí, ale i podrážděností, vyčerpáním, apatií nebo neschopností se soustředit. Proč k tomu vlastně dochází a jak s těmito nepříjemnými symptomy zatočit se můžete dozvědět zrovna tady. Jarní únava už vás nemusí déle trápit.

Co způsobuje jarní únavu?

Během zimy se tělo samo chrání před nízkými teplotami a nedostatkem slunečního svitu přizpůsobením metabolismu a hormonální rovnováhy. Tělesná teplota se snižuje, krevní tlak zvyšuje a organismus vylučuje více hormonu zvaného melatonin, který se podílí na regulaci celoročního rytmu (tedy střídání období léta a zimy). Na jaře, jakmile se oteplí a sluníčko svítí častěji, dochází k opaku – naše teplota se zvýší, krevní tlak sníží a začíná převládat produkce hormonu „dobré nálady” serotoninu.

zdravá strava

Problém je v tom, že přechod mezi těmito fázemi nejde vždy hladce a hormonální nerovnováha způsobuje různé fyzické a duševní reakce. Podle některých odborníků je jarní únava něco jako „kocovina” po období zimního klidu, možná lehčí forma toho, co pociťují zvířata, která přes zimu spí. Sezónní změny dnes zmírňuje umělé osvětlení a vytápění, ale právě proto mohou být naše přirozené reakce ještě méně předvídatelné.



Zdravý spánek je základ

Pro naše tělo je ideální alespoň sedm hodin spánku denně. Dlouhodobý nedostatek spánku vede kromě únavy i k podrážděnosti, problémům se soustředěním, nechuti k jídlu nebo oslabení imunity. Choďte spát v pravidelnou dobu, za úplného klidu a tmy, ve vyvětrané místnosti. Nejlépe vstávejte ve stejnou hodinu.

Doplňte po zimě chybějící vitamín D

Každou zimu nám kvůli nedostatku slunečního záření chybí vitamín D, přitom je velmi důležitý, říká se mu i &dquo;vitamín pro přežití”. Chrání před nemocemi srdce, autoimunity (např. Crohnovou chorobou nebo roztroušenou sklerózou), infekčními nemocemi dýchacích cest a nádorovým bujením (hlavně rakovinou střev a prsu), posiluje imunitní systém a pozitivně ovlivňuje hladiny cukru v krvi.

zdravá jarní strava

Sluneční svit by měl pokrýt 80 % jeho denní potřeby, denní doporučená dávka je pro dívky do 24 let 10 μg, od 25 let 5 μg. Najdeme jej v mořských rybách (losos, sleď, sardinky, tuňák, makrela), játrech, vaječných žloutcích, mléce a některých houbách.



Další vitamíny pro vaši imunitu

Důležitým vitamínem, který vás po zimním období povzbudí, je samozřejmě vitamín C, který posiluje nejen imunitu, ale mj. i cévní stěny a zuby, podporuje vstřebávání železa a má antioxidační vlastnosti. Nejvíce ho obsahuje šípek, rakytník, černý rybíz a růžičková kapusta, dále různé druhy zeleniny (brokolice, zelí, květák, mrkev) a ovoce (kiwi, červený rybíz, papája, pomeranče a citrony).
V lékárně si pořiďte multivitamíny, ty v našich končinách obsahují také jód, selen, kyselinu listovou a vápník. Podobné účinky jako vitamíny má rovněž koenzym Q10, můžete zkusit i echinaceu nebo kozinec blanitý. Imunitu posiluje také postupné a pravidelné otužování.

Přírodními prostředky proti ospalosti

Nepřehánějte to s kávou, raději zkuste zelený, šípkový a ibiškový čaj nebo čaj maté. Dále funguje guarana, leuzea (maralí kořen), ženšen nebo eleuterokok (sibiřský ženšen), ginkgo biloba, klanopraška (schizandra) a gotukola. Tyto přípravky lze brát např. ve formě tinktur.

jarní jídlo

Pravidelně cvičte

Nemusíte to přehánět, naopak, na jaře je jednoduché každodenní cvičení prospěšnější, než kdybyste cvičila intenzivně. I taková aktivita zlepšuje krevní oběh a dodává tělu dostatek energie, aby zahnalo únavu. Pokud po období nečinnosti opět začínáte, jděte na to častěji po menších „dávkách”.
A nezapomeňte na pohyb na čerstvém vzduchu a slunci – procházky, turistika, kolečkové brusle, kolo, běh apod. jsou na jaře skvělé.

Jezte lehce a zdravě

Pestrý jídelníček s dostatkem ovoce a zeleniny (například saláty), s rostlinnými tuky (nejlepší je olivový olej), bílkovinami a nerafinovanými sacharidy je na jaro to pravé. Důležité je také jíst pravidelně. Dopřejte si bohatou snídani a lehký oběd než naopak, protože mnoho jídla na oběd vede k únavě a zhoršení koncentrace. Rozdělte si denní jídlo na 4 – 5 menších dávek a více toho snězte v první polovině dne. Dodržujte i pitný režim, nejlépe vodu, přírodní šťávy nebo bylinné čaje.

Vyhněte se stresu

Častý stres zintenzivňuje pocity fyzického a psychického vyčerpání. Nejlepším bojovníkem proti němu je prostě relax – masáž, sauna, koupel, jóga, dechová cvičení, dobrá knížka či film, možností je nespočet. Nebo vyrážejte s přáteli na výlety – na jaře začíná sezóna hradů a zámků a v zoologických zahradách se rodí roztomilá mláďata. Dopřejte si kulturní akce, posezení na zahradě a cokoli vás napadne, baví a naplňuje.

Máte další své tipy, které vám pomáhají překonat jarní únavu?





Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte