BudKocka.cz logo

Co je glykemický index potravin?

Zdraví Hubnutí Potraviny Eliška 22. leden 2015
žena jí


Glykemický index je často zmiňován, pokud chcete zhubnout, ale víte, co vlastně toto označení znamená? Všude se říká, že pro hubnutí je nutné jist potraviny s nízkým glykemickým indexem, ale jak zjistíte, že zrovna ta potravina má takový či onaký GI.

Glykemický index (GI) je veličina, která uvádí rychlost, během které se organismem využije glukóza ze stravy a vstřebá se do krve. Hodnota GI se značí číslem. Samotná glukóza má hodnotu 100. Většina potravin má tuto hodnotu nižší, ale některé i vyšší.

Když sníte potravinu s vysokým GI

Jakmile sníte potravinu, která má vysoký glykemický index, tak se zvýší hladina cukru v krvi (nastane hyperglykemie). Organismus tuto zvýšenou hladinu chce snížit, vyplaví hormon, který se jmenuje inzulin a díky němu se prudce zvýšená hladina cukru sníží (glykemie klesne). Záhy nastává chuť na něco sladkého, objeví se nervozita nebo je člověk podrážděný.

K tomu je nutné dodat, že dříve budete mít hlad a také se tyto potraviny více ukládají jako tuky. Pokud se tak budete stravovat dlouhodobě a budete mít často hyperglykemii, budete tloustnout a v případě, že chronicky bude zvýšená hladina krevního cukru, může mít vliv na tom, že u vás vzniknou kardiovaskulární choroby, diabetes a další nemoci.



Mezi potraviny, které mají vysoký glykemický index, patří: hranolky, burizony, rýže, brambory, cornflakes, pečivo, sladké pečivo, pizza, Coca-cola, sladkosti atd.

Jak snížit glykemický index?

Pokud si rádi dáváte potraviny s vysokým GI, tak přidejte k pokrmu zeleninu nebo něco, co má nízký GI. Tak totiž glykemický index můžete snížit. Místo bramborové kaše si dejte brambory vařené ve slupce nebo v páře, místo předvařené rýže si dejte rýži natural, místo bílého pečivo si dejte celozrnné pečivo, místo rozvařených těstovin si je uvařte al dente nebo místo sladkých tyčinek si upečte ovesné sušenky.



Když sníte potravinu s nízkým GI

Pokud sníte potravinu, která má nízký glykemický index, hladina cukru v krvi tak razantně nestoupne. Nebude se muset vyplavit inzulin, budete delší dobu nasyceni a nebudete mít chuť na sladké. Také díky správné volbě potravin se nebudou tak snadno ukládat do tukových zásob a nevzniknou nemoci, jak tomu bylo u zmiňovaného vysokého GI.

glykemický index graf

Mezi potraviny s nízkým glykemickým indexem patří celozrnné obiloviny a výrobky, tmavá rýže, ovoce, zelenina, mléčné výrobky, luštěniny atd.

Jak si která potravina stojí můžete zjistit v tabulce. Hodnota dané potraviny se může měnit na obě strany na obě strany, záleží na úpravě, zralosti atd. Pokud chcete vařit tak, aby vaše jídlo mělo nízký glykemický index, vyhledávejte zdravé recepty, vyhněte se rovnou potravinám, které mají vysoký GI.

Tabulka potravin a glykemický index

PotravinaGlykemický index
Kukuřičný sirup115
Pivo110
Pšeničný sirup100
Rýžový sirup100
Glukóza100
Sušené datle100
Hranolky95
Bramborový škrob95
Brambory pečené95
Rýže lepící90
Kupovaná bramborová kaše90
Popcorn85
Bezlepkový chléb85
Mouka pšeničná85
Mrkev dušená85
Chléb toustový85
Cornflakes85
Domácí bramborová kaše80
Vafle75
Koblihy75
Croissant75
Donut75
Meloun75
Dýně75
Červená řepa vařená65
Rozinky65
Slazené zapékané müsli65
Marmeláda65
Tyčinky např. Mars65
Kuskus65
Chléb Šumava65
Chléb vícezrnný65
Konzervovaný ananas65
Vařené brambory65
Zmrzlina60
Brambůrky60
Jasmínová rýže60
Pizza60
Vánočka60
Med60
Jedlé kaštany60
Majonéza60
Coca-Cola58
Rýže basmati50
Pohanka50
Neslazené müsli50
Mango50
Kiwi50
Banány50
Těstoviny z tvrdé pšenice50
Rýže basmati natural45
Těstoviny z tvrdé pšenice al dente45
Pomeranč45
Celozrnný kuskus45
Kokos45
Žitný chléb45
Bulgur45
Hrozny45
Konzervovaný hrášek45
Grepová šťáva45
Sušené brusinky45
Ananas45
Hořká čokoláda43
Broskve42
Mirabelky42
Sušené švestky40
Sušené meruňky40
Sušené fíky40
Špalda40
Špagety al dente40
Quinoa40
Jahody40
Arašídové máslo40
Ovesné vločky40
Fazole v konzervě40
Kváskový chléb40
Mrkvová šťáva40
Kokosové mléko40
Třešně39
Cizrna35
Celer35
Amarant35
Švestky35
Broskve35
Jogurt33
Brusinky32
Sojové mléko30
Mandlové mléko30
Červená řepa30
Rajčata30
Tvaroh30
Grep30
Hrách30
Meruňky30
Hrušky30
Mrkev30
Rajčata30
Mléko30
Mandarinky30
Lilek20
Artyčoky20
Zelí15
Kysané zelí15
Tofu15
Zázvor15
Špenát15
Cibule15
Ředkvičky15
Paprika15
Ořechy15
Rebarbora15
Pistácie15
Otruby15
Sojové boby15
Žampiony15
Hřiby15
Voda0

Stravujete se podle toho, jak vysoký nebo nízký glykemický index mají potraviny?





Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte