BudKocka.cz logo

Překonejte konečně chuť na sladké!

Hubnutí Rady Markéta 16. listopad 2014
mlsání

Rčení honí mě mlsná je mnohdy vážně doslovné. A často se nám stává, že prostě neutečeme. Čím to je, že někdy je chuť na sladké neovladatelná, i když se jí snažíte bránit? Důvodů může být spousta. Hormonální nerovnováha v produkci inzulinu a serotoninu, nesprávný jídelníček, snížená funkce nadledvinek (hypoadrenalismus) nebo také premenstruační syndrom. Pokud jsou vaše chutě na sladké nezvladatelné, poraďte se raději s lékařem. Přinášíme vám však i základní tipy, které mohou pomoci.

Zvyšte přísun bílkovin

Často naše tělo vykazuje chuť na sladké, protože doopravdy potřebuje více proteinů. Možná konzumujete nedostatek živočišných produktů, popř. pokud jste vegetariánka, přijímáte méně bílkovin, než byste měla. Bílkoviny jsou výživné a zvyšují hladinu energie, což pomáhá proti chutím na sladké.

Odstraňte ze svého dosahu pokušení

Co se často objevuje ve vaší spíži nebo ledničce? Zbavte se zákusků, zmrzliny, čokolády, sušenek a dalších a i při nákupu se vyhýbejte sladkostem. Dobrým nápadem je zajít si na procházku místo toho, že si dáte moučník. Pokud vás i poté honí mlsná, zkuste kloktat antiseptickou ústní vodu, žvýkat žvýkačku bez cukru nebo si vyčistěte zuby.

Najděte si rozptýlení

Když se soustředíte na něco jiného, zapomenete na své chutě. Zkuste cokoli – pustit si oblíbený seriál, číst dobrou knihu, zatančit si, zacvičit nebo třeba jen zdřímnout. Často bezmyšlenkovitě pojídáme sladkosti jen proto, že se nudíme.

Nahraďte sladkosti a cukr ovocem

Cukry v ovoci tráví tělo jinak než běžný stolní rafinovaný cukr, který je pro organismus nebezpečný. Ovoce je bohaté na vlákninu, vitamíny, minerály, enzymy a fytonutrienty. Vláknina dále zpomaluje vstřebávání cukru, takže jeho hladina tak nekolísá.

Vyhněte se umělým sladidlům

U umělých sladidel jako sacharin či aspartam nebylo prokázáno, že by snižovaly chuť na skutečný cukr, mohou působit rakovinotvorně a navzdory prohlášením jejich výrobců se neprokázalo, že by jejich konzumenti nepřibírali na váze.

Dbejte na kvalitu, ne na kvantitu

Místo čokoládové tyčinky si dejte malý kousek tmavé čokolády s alespoň 70 % kakaa. Místo mísy polárkového dortu snězte kopeček chutné smetanové zmrzliny. To uspokojí vaše chuťové buňky více a v delším časovém horizontu budete mít menší chuť na sladké.

Čtěte si etikety na potravinách

Můžete být překvapená, kolik cukrů obsahují jídla, která běžně konzumujete. Když si toho budete vědoma, pomůže vám to vyhýbat se potravinám s vysokým obsahem cukrů a zvyšovat tak svou závislost.

Jezte tzv. dobré (nenasycené) tuky

Snadněji vás zasytí a nebudete tak mít chuť na sladká jídla plná nezdravých tuků. Dobré tuky najdete například v rybím oleji a různých rostlinných olejích, dýňových semínkách, vlašských ořeších nebo avokádu. Nejvíce nebezpečné jsou tzv. trans tuky obsažené v průmyslově zpracovaných potravinách (sladkostech, fast foodu, polotovarech a mražených pokrmech, hydrogenovaných kuchyňských olejích apod.).

Dodržujte pitný režim

Pokud jste dehydratovaná, můžete se cítit opravdu špatně a bez energie, což může způsobit akutní chuť na sladké. Proto se ujistěte, jestli místo sladkostí nepotřebuje vaše tělo spíše vodu.
U některých lidí zhoršuje chuť na sladké kofein. Zkuste ho na nějaký čas vynechat, třeba uvidíte změnu.

Požádejte ostatní o podporu

Poproste rodinu, ať nenakupuje velká balení sladkostí nebo nedává do mrazáku zmrzlinové dorty. Řekněte kolegům v práci, jestli by si své čokoládové tyčinky nemohli schovat do šuplíku. Na oslavu svých narozenin nebo jiné příležitosti řekněte ostatním, že byste ráda zdravé dobrůtky.

Změňte celkově svůj jídelníček

Jsou různé způsoby, ale pokud vás často trápí mlsná, pak platí hlavně konzumovat více proteinů, kvalitních sacharidů a zdravých tuků, po nichž se budete cítit brzy najedená a spokojená, jíst častěji po menších dávkách, což pomáhá udržovat hladinu cukru v krvi stabilní a snižuje tak potřebu organismu po akutní dávce sladkého, nevynechávat denní jídla (zejména snídaně) a vhodně doplňovat stravu multivitamíny, z nichž některé taky udržují stabilní hladinu cukru.

Jakými dalšími způsoby bojujete s chutí na sladké?



Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte