BudKocka.cz logo

Zařaďte zelené potraviny do své stravy

Zdraví Potraviny Markéta 12. duben 2015
zelené potraviny


Tzv. zelené potraviny jsou velmi důležitou součástí zdravé výživy. Existuje spousta druhů, ze kterých si můžete vybrat a lze je do každodenního jídelníčku jednoduše začlenit. Namátkou jmenujme třeba špenát, kapustu, salát, zelí, brokolici nebo bok choy (zelenina podobná mangoldu a čínskému zelí). Pokud je (a mnoho dalších) budete pravidelně konzumovat, můžete užívat všech skvělých zdravotních výhod, které z nich plynou. Mezi zelené potraviny se také řadí mladý ječmen, spirulina, chlorella a mladá pšenice.

Zdravý zdroj antioxidantů

Většina zelených potravin, jako je třeba špenát, brokolice, mladý ječmen, spirulina atd., jsou považovány za superpotraviny, protože obsahují velké množství antioxidantů. Najdete v nich vitamíny A, C a E a další důležité živiny jako železo a zinek. Antioxidanty hrají významnou roli při ochraně těla před viry a hlavně volnými radikály, škodlivými látkami, které mohou způsobit rakovinu. Když denně sníte alespoň 3 porce zelených potravin, poskytnou vám dostatek antioxidantů, abyste byla chráněná.



Nízký obsah kalorií

Zelené potraviny, zejména tmavé listové, obsahují velké množství vody, která nahradí přebytečné kalorie. To znamená, že jich můžete sníst kolik chcete a neobávat se přitom, že přiberete. Navíc, když tyto potraviny zařadíte jako přílohu ke svým oblíbeným jídlům, budete mít tak kalorie pod kontrolou a můžete sníst více oblíbených pokrmů, aniž by to znamenalo skok v jejich příjmu.

Výborný zdroj fytonutrientů

Fytonutrienty jsou speciální chemické látky, které dodávají ovoci a zelenině pigment, chuť a vůni. Kromě toho jsou dobré pro zdraví, posilují imunitní systém a chrání proti poškození buněk. Abyste měla těchto živin dostatek, je důležité konzumovat ovoce a zeleninu každý den.



Životně důležitý chlorofyl

Chlorofyl je další pigment, který najdete v rostlinách, včetně zelených potravin. Pro zopakování toho, co jsme se učili ve škole - kyslík, který vdechujeme, pochází z chlorofylu v rostlinách. Jednoduše řečeno bez chlorofylu by nebyl život. Je totožný s lidskou krví s jedinou výjimkou: hlavním prvkem chlorofylu je hořčík, zatímco v krvi je to železo. Podle některých vědců má chlorofyl schopnost uvolňovat hořčík a absorbovat železo a stát se tak hemoglobinem (krevní barvivo, které přenáší kyslík z plic do tkání a opačným směrem zas odstraňuje oxid uhličitý). Chlorofyl se tak doslova stává lidskou krví a čím víc krve, tím vyšší hladiny kyslíku. Naopak uvolňování oxidu uhličitého a uhelnatého, vedlejších toxických produktů, a jejich přeměna na kyslík jsou další způsob, jak zelené potraviny chrání proti nemocem.

Zdravé sacharidy a vláknina

Zelené potraviny obsahují komplexní sacharidy společně s potřebnou vlákninou, která napomáhá tomu, abyste se celý den cítila sytá. Vláknina také zachycuje znečišťující látky a další zbytečné věci v těle a pomáhá je vyloučit dřív, než jsou vstřebány. Rovněž hraje důležitou roli v tom, aby stolice byla pravidelná.

Stabilizace hladiny glukózy

Mnoho potravin se v dnešní době průmyslově zpracovává, což vede k velkým výkyvům hladiny cukru v krvi. To organismus ohromně zatěžuje a může vést až k cukrovce. Oproti tomu zelené potraviny mají jen málo sacharidů, ale naopak jsou plné vlákniny a vody, takže pomáhají regulovat hladiny cukru v těle po celý den.

Jíte pravidelně zelené potraviny?





Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte