BudKocka.cz logo

Vhodné a nevhodné potraviny při Crohnově chorobě

Zdraví Dieta Markéta 27. listopadu 2019
potraviny crohn

Pokud trpíte zánětlivým onemocněním střev neboli Crohnovou chorobou, měli byste dávat pozor na to, co jíte. Nicméně stravování je u každého pacienta velmi individuální a to, co jednomu nevadí, může být pro jiného příčinou potíží. Zpočátku zřejmě budete muset vyzkoušet metodu pokusů a omylů, než zjistíte, co vám vadí a co nevadí.

Měli byste dbát na svůj jídelníček a omezit potraviny, které jsou nevhodné při Crohnově chorobě. Zpočátku se vám může zdát, že je vaše dieta omezující, ale postupně zjistíte, že se při jejím dodržování se cítíte lépe.

Které potraviny jsou všeobecně prospěšné vašemu zažívacímu systému a jaké mu naopak mohou uškodit?

Vhodné potraviny při Crohnově chorobě

Vejce

míchaná vajíčka

Míchaná, natvrdo, naměkko – jakkoli je připravíte, vejce jsou výborným zdrojem lehce stravitelných bílkovin. Některým pacientům při akutní epizodě pomáhá například vejce a toast nebo brambory s míchanými vajíčky. Vždy se ujistěte, že máte pár vajíček v lednici.

Mandlové mléko

Řada lidí s Crohnovou chorobou trpí také intolerancí laktózy. Skvělou alternativou mléka může být mandlové udržující vnitřní acidobazickou rovnováhu, obsahující cenné minerály (vápník, draslík, fosfor a hořčík) a vitamíny D a E. Neobsahuje cholesterol, nasycené tuky a má méně kalorií než kravské mléko (17 kcal na 100 ml). Můžete si jej jednoduše připravit i doma.

Ovesné vločky

Jsou ideální, když cítíte, že se objeví ataka, ale ještě není „rozjetý“. Nerozpustná vláknina v zelenině, ovoci nebo ořeších přivádí do tlustého střeva vodu a lidem se zánětlivým onemocněním může zhoršit průjmy. Naopak ovesné vločky obsahují rozpustnou vlákninu, která vodu absorbuje a zažívacím traktem prochází pomaleji. Hodně měkké vařené vločky jsou výbornou snídaní.

Zeleninové polévky nebo pyré

Mnoho pacientů s Crohnem se bojí jíst zeleninu a většinou konzumují hodně sacharidů, čímž jim však chybí řada důležitých živin. Ale i během relapsu je v pořádku sníst rozmixovanou zeleninu jako dýně, mrkev či pastinák a nepřijdete o živiny, jako když zeleninu vaříte a následně ji scedíte.

Ryby a mořské plody

ryby

25 % kalorií, které denně přijmete, by mělo pocházet z bílkovin. Nejlepší jsou proteiny z mořských ryb a plodů, zejména těch, které jsou navíc bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Losos, krevety, tilapie nebo platýs jsou výživné a lehce stravitelné. Připravujte je na páře, ugrilujte nebo upečte, nedoporučuje se smažení.

Papája a ovoce

Řada lidí s Crohnovou chorobou se domnívá, že by se měla vyhýbat ovoci, ale tropické druhy jako mango, papája, meloun nebo banány jsou vhodné, výživné a lehce stravitelné i při záchvatech.

Papája dále obsahuje enzym papain, který pomáhá tělu strávit bílkoviny. Je také bohatá na vitamíny C, A, kyselinu listovou a draslík. Je dostupná celoročně.

Rozmixované luštěniny

Pokud máte zažívací potíže, pravděpodobně jsou fazole to poslední, co byste si chtěli dát, ale rozmixované fazole, čočka nebo cizrna v hummusu jsou skvělým zdrojem bílkovin a dalších živin a měly by být bezpečné i při epizodách nemoci.

Drůbeží maso

Kuřecí a krůtí jsou bohaté na proteiny, doporučuje se konzumovat hlavně bílé (libové) maso. Díky tomu, že je toto maso lehké a dobře stravitelné, je vhodné prakticky pro každého.

Avokádo

Toto zázračné ovoce je měkké, lehké, plné zdravých tuků, vitamínů skupiny B, vitamínu E a draslíku a určitě by ve vašem jídelníčku nemělo chybět. Je také jedním z mála plodů, obsahující dobře stravitelnou rozpustnou vlákninu spolu s nerozpustnou.

Hlávkový salát

Diagnóza Crohnovy choroby neznamená, že se musíte vzdát salátů. Konkrétně locika setá je křehčí a snadněji stravitelnější než ostatní salátová zelenina a pokud netrpíte úporným průjmem, můžete si ji klidně dopřát.

Pečené červené papriky

Pečené papriky s odstraněnou slupkou jsou mimořádně chutné, výživné a bezpečné i pro pacienty s Crohnem. Lze je přidat do salátů, sendvičů nebo polévky. Pro někoho je však paprika nestravitelná vždy.

Rýže

Rýže je nejčastější výběr každého, kdo trpí zažívacími problémy. Bílá rýže a jiné rafinované sacharidy sice nepatří k nejvýživnějším, ale vždy jsou dobře stravitelné. Jen se ujistěte, že tyto jednoduché sacharidy nevytlačují z vašeho jídelníčku bílkoviny a dobře povařenou zeleninu.

Ořechové máslo nebo pomazánky

Ořechy jsou výborným zdrojem zdravých tuků, vitamínu E a proteinů, ale jejich trávení je pro většinu lidí s Crohnovou chorobou velmi obtížné. Výhody ořechů bez zhoršení příznaků můžete získat konzumací ořechového másla nebo pomazánky. Při nákupu se ujistěte, že vybíráte co nejlépe roztíratelný druh.

A kterým potravinám se raději vyhnout?

Ořechy

Ořechy a mandle jsou výživné, bohaté na zdravé tuky a bílkoviny, ale za syrova pro pacienty s Crohnem nestravitelné. Nepomůže ani pořádné rozžvýkání. Stejně jako další těžké a obtížně stravitelné potraviny mohou dráždit sliznice střev a zhoršit příznaky.

Ovoce se slupkou

Jablko denně neuškodí, ale pokud není oloupané, může lidem s Crohnovou chorobou přivodit opravdové zažívací utrpení. To platí i pro zeleninu se slupkami, např. okurky. Před konzumací je vždy odstraňte. Často se stává, že pacienti, kteří se domnívali, že ovoce a zeleninu nemohou, už neměli problém, pokud je zbavili slupky. Ještě lepší volbou je zavařované a konzervované ovoce a zelenina než syrové.

Popcorn a kukuřice

Celozrnné výrobky jsou dobré pro každého s výjimkou pacientů s Crohnem, kteří zrovna mají ataku. Popcorn je z celozrnných produktů nejhůře stravitelný, stejně jako kukuřičné klasy. Měli byste se vyhýbat všemu, co je těžko stravitelné, protože to může zhoršit příznaky a zpomalit proces hojení.

Smažené pokrmy

Ať už je to smažák, drůbeží, rybí nebo jakékoli jiné zdravé potraviny, stávají se nebezpečnými, pokud je smažíte na tuku ve fritovacím hrnci. Smažené jídlo není zdravé pro nikoho a pro lidi s Crohnovou chorobou obzvlášť. Čím dále se od takových pokrmů budete držet, tím lépe se budete cítit.

Uzeniny a tučné maso

uzeniny

Jak už jsme uvedli výše, alespoň 25 % z vašeho každodenního energetického příjmu by měly tvořit bílkoviny. Nepřidávejte je ale do svého jídelníčku z tučného a uzeného masa jako slanina apod. Nejsou výživné, zato jejich vysoký obsah tuku může u některých lidí zhoršovat průjmy. Místo toho vybírejte kvalitní bílkoviny z libového masa, ryb, sóji nebo ořechových pomazánek.

Semínka

Pokud zrovna trpíte atakou, vyhněte se všem potravinám, které obsahují mnoho semínek a pecek – jahodám, malinám, rajčatům, ale i žitnému chlebu a jinému pečivu se semínky. Tělo je totiž nestráví úplně a mohou zhoršit průjem. U pacientů s Crohnem je to pak něco jako smirkový papír na otevřenou ránu.

Rajčata

Není jasné, jestli je to způsobeno jejich slupkou, semeny nebo kyselostí, ale mnoha lidem s Crohnovou chorobou zhoršuje příznaky, ať už je konzumují v jakékoli formě od syrových v salátu po omáčky na špagety.

Káva, čokoláda, alkohol a sycené nápoje

Pro mnoho pacientů jsou káva a čokoláda opravdu špatná. Spousta lidí se zánětlivým onemocněním střev má také problém se sodovkami a dalšími bublinkovými nápoji. Alkohol dokonce může způsobit relaps.

Mléko a mléčné výrobky

Vzhledem k tomu, že Crohnova choroba může poškodit zažívací trakt, může také způsobit nesnášenlivost laktózy, tj. neschopnost strávit cukr z mléka a mléčných produktů.

Pokud u sebe po konzumaci mléka a výrobků z něj pozorujete nadýmání, plynatost nebo zhoršování dalších příznaků, zkuste místo kravského mléka sójové či mandlové a před měkkými sýry typu mozzarella či ricotta dejte přednost tvrdým a zralým jako parmazán, Pecorino Romano (chuťově podobný nivě) nebo čedar. Čím starší sýr je, tím méně je v něm laktózy.

Vhodná strava je při Crohnově chorobě zásadní, pokud nechcete mít problémy. I když může být přísný jídelníček omezující, může mít vliv na zhoršení nemoci.



Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte