BudKocka.cz logo

Rostlinná mléka: Chutná a výživná alternativa pro každého

Zdraví Rady Markéta 13. srpna 2018
rostlinné mléko

Nejen vegani, ale i mnoho dalších lidí se v současnosti vyhýbá kravskému mléku a také jiným živočišným. Důvodů je spousta - alergie na kasein, nesnášenlivost laktózy, vysoký obsah tuku, ale i skleníkové emise nebo krmení dobytka antibiotiky - stále více lidí bere tyto důvody v potaz a hledají jiné alternativy. Naštěstí je z čeho vybírat. Víte, jaké máte možnosti, pokud jste se rozhodli vzdát živočišného mléka? Můžete si dát rostlinná mléka.


Sójové mléko

sója mléko

Sójové mléko obsahuje dostatek bílkovin a vlákniny, minimální množství nasyceného tuku a neobsahuje laktózu. Vzhledem k tomu, že je rostlinné, není u něj problém s životními podmínkami zvířat a sója na rozdíl od dojnic vstřebává uhlík místo, aby ho vypouštěla. Z ekologického hlediska však může být stinnou stránkou odlesňování kvůli sójovým polím v některých zemích, ale i tak jsou dopady menší než živočišná produkce. Dávejte však přednost organickému sójovému mléku před ochuceným, které může obsahovat hodně cukru.

Mandlové mléko

mandle

Mandlové mléko je dobrým zdrojem hořčíku, důležitým pro správnou funkci nervů, svalů, oběhového systému a stavbu kostí a který mírní deprese a premenstruační syndrom, vitamínu E, který chrání buněčné membrány, selenu, který napomáhá imunitnímu systému a metabolismu štítné žlázy a brání poškození buněk a tkání a dále nenasycených tuků, bílkovin, draslíku a manganu.

Mandlové mléko má však výrazně odlišnou chuť od kravského, takže je potřeba si na něj zvyknout a je výrazně dražší než mandle. Dá se ale vyrobit i doma, což vyjde mnohem levněji a zdraví to potěší.



Rýžové mléko

rýže

Rýžové mléko je nejhypoalergennější ze všech mléčných náhražek a velmi výživné, přičemž obsahuje jen 1 g nasycených tuků na šálek. Má řadu složek zdravých na srdce - nenasycené tuky z rýžového oleje, niacin a vitamín B6 snižující cholesterol, hořčík upravuje krevní tlak, železo a měď zvyšují tvorbu červených krvinek, takže krev se lépe okysličuje a budete celkově vitálnější.
Na druhou stranu, 1 šálek obsahuje až 25 g sacharidů, tj. 3x-4x víc než kravské nebo sójové mléko a má také méně vápníku a bílkovin.

Ovesné mléko

oves nápoj

Stejně jako další rostlinná mléka, ovesné je rovněž bez cholesterolu a laktózy, zato dobrým zdrojem antioxidačního vitamínu E, kyseliny listové, nezbytné pro většinu tělesných funkcí a fytochemikálií, přirozeně vyskytující se chemické látky v rostlinách, která je považována za prevenci proti rakovině, srdečním onemocněním či mrtvici.

Ovesné mléko není však vhodné pro lidi s alergií na lepek a celiaky, obsahuje hodně cukru, ale méně vápníku a proteinů a má výraznou chuť, která nesedne každému.
Většinou se prodává jen v obchodech se zdravou a bio výživou, ale dá se vyrobit i doma.



Konopné mléko

konopí

Konopné mléko je ideální pro všechny, kdo jsou intolerantní na laktózu, alergičtí na sóju, mandle nebo lepek. Obsahuje dostatek bílkovin (včetně všech esenciálních aminokyselin) a zdravých omega mastných kyselin a má nízký obsah nasycených tuků. Má také krémovější a ořechovější příchuť než sójové nebo rýžové mléko. Není však tak dostupné a také neobsahuje velké množství vápníku.

Kokosové mléko

kokos

Neobsahuje sóju, lepek, stopy ořechů ani laktózu, takže je vhodné pro alergiky, naopak je zdrojem tzv. dobrého tuku, který tělo lépe metabolizuje a proměňuje na energii a kyselinu laurovou, která se nachází i lidském mateřském mléce a podle výzkumů má antivirové a antibakteriální vlastnosti.

Kokosové mléko obsahuje však až 5 g nasycených tuků na porci, takže ho pijte s mírou, navíc tyto tuky v chladu ztuhnou a mléko se musí ohřát na pokojovou teplotu, což může vadit milovníkům studené sklenice mléka. Nebo stačí vyhledat takové, které obsahuje převážně vodu a menší množství kokosové složky. Některé značky rovněž mají velmi intenzivní, až nepříjemnou chuť.

Mléko nebo nápoj?

Aby nedošlo k mýlce, rostlinná mléka ve skutečnosti nejsou mléka, ale jedná se pouze o nápoj. Říká se se jim tak, protože připomínají mléko.

Dále můžete koupit makové, pohankové či jiné mléko. Mnohem jednodušší je příprava mléka doma, která vyjde levně a chutná velmi dobře. Recepty na domácí mléka z různých surovin zde brzy zveřejníme.

Jaké rostlinné mléko máte nejraději?

Foto: alpro.com, grizly.cz



Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte