BudKocka.cz logo

Výhody a nevýhody běhání: Na co vše se zaměřit?

Zdraví Cvičení Aneta 22. ledna 2023
běhání

Běhání je v současné době velmi populárním sportem pro všechny věkové skupiny. Řada lidí ho miluje, protože umožňuje nejen budovat fyzickou sílu, ale také vám dává duševní úlevu a čas na odpočinek. Je to levný a snadno dostupný sport, který může všem velmi pomoci.

k b

Běhání je jednou z nejoblíbenějších a nejúčinnějších aerobních aktivit pro lidi všech věkových skupin. Mnozí běžci potvrzují, že se po dokončení každého běhu cítí lépe. Níže jsou uvedeny některé z hlavních výhod a nevýhod běhání.

Výhody běhání

Fyzická kondice

Pravidelný běh prospívá fyzickému zdraví běžce. Pozitivně působí na kardiovaskulární soustavu (srdce, krevní oběh), podporuje dýchání a tělesnou zdatnost. Jedná se také o perfektní způsob, jak spálit přebytečný tuk. Tělo bude mnohem silnější a odolnější při pravidelném běhání.

Rovněž se považuje za jeden z nejúčinnějších způsobů, jak zhubnout. Každá minuta běhu vykonaná na střední intenzitě může spálit až 100 kalorií. Tento sport posiluje svaly a zvyšuje fyzickou kondici a zvyšovat kardiovaskulární zdraví.

Mentální dovednosti

Častý běh má vliv na mentální funkce. Zlepšuje koncentraci a paměťovou kapacitu. Často je doporučováno jako forma správného vizuálního vnímání. Běh zvyšuje sebevědomí, emoční vnímání a rovněž má vliv na vyplavování endorfinů (hormonů štěstí).

Zdravý životní styl

Běhání má výrazný vliv na zdravý životní styl. Přispívá k tomu, aby tělo bylo pohyblivější, silnější a zdravější. Kardio pohyb slouží jako prevence před mnoha zdravotními problémy. Zapojte poklus do svého denního režimu a využijte toho, co vám tento pohyb přinese.

Běháte doma nebo venku

Jedná se také o perfektní způsob, jak poznat místo, ve kterém žijete. Jestliže běháte uvnitř na páse, rychlost a čas můžete lépe kontrolovat, pokud ale běháte po venku, je v tom skrytý větší potenciál. To vám dává nádherný pohled na okolí a získáváte lepší znalosti místa, ve kterém žijete nebo právě putujete.

Běhání je levné

Jedná se o levný způsob, jak se uvolnit, získat více energie a užívat si času venku. Tento pohyb zvládne téměř každý. Nemusíte navštěvovat speciální tělocvičnu nebo platit za vstupné. Stačí běhat v blízkém okolí, kdykoliv kdy máte čas (ráno, večer) v padnoucím oblečení a kvalitní obuvi.

Seznámíte se

Při běhání se můžete seznámit a zapojit do větší komunity. Mnoho lidí se navzájem motivuje, běhá společně nebo soutěží. To může pomoci ke vzájemné motivaci, protože běhání dokáže nejen nabít energií, ale dodat i zábavu.

Nevýhody běhání

Ačkoliv má běhání spoustu výhod pro tělo a mysl, má i řadu nevýhod. Na některé z nich se podíváme, abyste věděli, že není všechno jen růžové.

Zranění

Nejčastější nevýhodou běhání je riziko zranění. Toto riziko je obzvláště vysoké, pokud nemáte správné boty, oblečení a techniku. Když je extrémním způsobem zatíženo tělo, nemáte správnou techniku, může se stát, že běháním si budete spíše škodit. Věnujte dostatek pozornosti správné technice, nepřepínejte se, vždy se před a po výklusu protáhněte.

Jakmile se budete cítit špatně, nevhodně šlápnete nebo budete mít jakýkoliv problém, přestaňte s běháním nebo alespoň zpomalte.

Problémy s koleny

Dále při běhání mohou nastat problémy s kolenem. Pokud budete špatně běhat (např. budete mít nevhodné boty nebo techniku), mohou vás bolet kolena nebo jim můžete uškodit. Kromě toho se mohou vyskytnout i další potíže, mezi které patří namožení vazů, poranění šlach atd. Takže kromě správného technického provedení běhu by měl běžec sledovat svou tělesnou schránku, nejen pokud jde o bolest nohou.

Pořádně boty

Kvalitní boty jsou právě při běhání velmi důležité. Nekupujte nekvalitní kousky, sáhněte po takových, které jsou určené na běh. Nejsou moc tvrdé a jsou speciálně vytvarované.

Nesprávná výživa

Velký důraz byste měli klást i na jídlo. Po těžkém nebo velkém pokrmu není zrovna nejlepší jít si zaběhat. Před výklusem si dejte menší jídlo a k tomu by měla následovat také menší pauze. Není vhodné ani běžet nalačno.

Při častých trénincích nebo závodech je potřeba sáhnout už po lepší výživě, která dodá dostatek energie, k tomu i bílkovin, sacharidů, vlákniny, vitamínů a minerálů v ideálním poměru.



Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte