BudKocka.cz logo

Jak poznáte dehydrataci? Mrkněte na příznaky a projevy

Zdraví Rady Monika 29. srpen 2017
žena pije vodu


Dostatečný pitný režim má své opodstatnění. Dostatek tekutin je důležitý pro celé tělo a dehydratace se projeví celkem brzo různými menšími nebo většími projevy. Zjistěte, kdy vám tělo ukazuje, že má málo tekutin a je dehydrované.

Máte sucho v ústech

Cítíte často, že v ústech máte sucho? Jedná se o častý příznak toho, že málo pijete. Stačí si dát sklenici vody, ať doplníte tekutiny. Kromě toho, že budete mít sucho v ústech, můžete cítit suché rty a jazyk.

Máte velkou žízeň

Máte pocit, že byste ráda vypila najednou litr vody, protože žízeň je opravdu veliká. Tato situace může nastat, pokud jste dlouho nepila, pila jste hodně alkoholu, kávy nebo snědla něco hodně slaného. Pozor, toto může být i příznakem cukrovky, pokud často a velice hodně pije.

Trpíte bolestmi hlavy

Nedostatek tekutin má negativní vliv na hladinu serotinu, což se může projevit bolestmi hlavy. Pomůže rychle dodat tělu dostatek vody, aby se opět dostalo do normálu.



Vaše moč je tmavá

Barva moči je jiná než obvykle a to jste nebrala B-komplex nebo něco nestandardního? Tmavá moč je příznakem, že málo pijete. Také se často připojuje menší proud moči než obvykle.

Máte suchou pokožku

Suchá pokožka se neobjeví jen tak. Často za ni může dehydratace. Navíc z těla pot vylučuje škodlivé látky, což se při dehydrataci provádí celkem špatně. Suché pleti si pravděpodobně všimnete na tváři, ale rovněž kůže po celém těle trpí.

Míváte často zácpu

Jestliže málo pijete a máte zácpu, je dost možné, že ji způsobuje nedostatek tekutin. Stolice je díky chybějícím tekutinám velmi pevná a nemáte potřebu chodit často na záchod. Snažte se více pít a pozorujte, zda se to nezlepší.



Trápí vás suché oči

Máte v očích větší množství žilek než obvykle a oči cítíte suché? Toto nemusí být způsobeno jen dlouhým koukáním do počítače, ale také i kdekoliv jinde a jindy, když málo pijete.

Míváte problémy s klouby a chrupavkami

Dostatek tekutin je důležitý pro správnou funkci kloubů a chrupavek. Při jejich nedostatku klouby a chrupavky o sebe více dřou, to se projeví nejen jejich bolestí, ale i možným poškozením při dlouhodobém stavu.

pití vody

Máte často hlad a chuť na sladké

Snad každý ví, že se říká, že hlad je převlečená žízeň. Když budete mít žízeň, mozek to zhodnotí, že máte hlad a vy tak něco sníte. Zkuste, když budete mít hlad nebo chuť na něco sladkého, vypít sklenici vody. Většinou na to pomůže.

Máte horší sportovní výkon

Nejenže při cvičení se více potíte, ale také svaly potřebují ke své činnosti dostatek vody. Při dehydrataci se to projeví zhoršeným výkonem, křečemi ve svalech i nechutí cvičit.

Jste unavená a ospalá

Nedostatek tekutin ovlivňuje únavu a ospalost tím, že je vody málo v krvi, která pak špatně okysličuje tělo. Při nedostatku kyslíku se budete cítit ospalá, unavená a můžete mít problémy se soustředěním i závratěmi.

Zužují vás problémy s trávením

Tekutiny jsou důležité i pro trávicí soustavu, kterou zvlhčí a podpoří produkci hlenu chránícího žaludeční stěny. Při trávení se díky chybějícímu hlenu může projevit pálení žáhy.

Stárnete mnohem rychleji

Dehydratace může oslabovat celé tělo, jeho funkce a urychluje stárnutí. Dostatek tekutin je ale nutné tělu dodávat celý život, ne až při stárnutí.





Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte