BudKocka.cz logo

Proč je tak důležitý pitný režim?

Hubnutí Rady Markéta 22. prosinec 2015
žena pije vodu


O významu dodržování pitného režimu jste jistě slýchávala už odmalička. Ale víte, v čem všem vám může pití dostatku vody pomoci? Není to jen o hydrataci, ale i o dalších zdravotních účincích a dokonce i hubnutí. Proč je voda považovaná za tak zázračnou tekutinu?

Pomáhá hubnout

Snažíte se shodit pár kil navíc? Voda dokáže nakopnout metabolismus a umožní vám cítit se déle sytá. Co nejčastěji nahrazujte nápoje plné kalorií vodou a vypijte jí vždy sklenici před jídlem.
Metabolismus urychluje především studená voda. Když ji organismus zahřívá, spálí přitom další kalorie.

Zvyšuje energii

Pokud se cítíte vyčerpaná a vysátá, dostatečně se napijte. To dehydratace způsobuje pocit únavy. Voda pomůže vašemu srdci pumpovat krev efektivněji a tím i oběhu kyslíku a dalších důležitých živin v těle.



Snižuje stres

Až 70 - 80 % mozkové tkáně tvoří voda. Jestliže jí máte nedostatek, mysl je unavená a vy pociťujete stres. Už samotným pocitem žízně, dává mozek signál, že potřebujete více tekutin. Zejména v práci je vhodné mít vždy sklenici vody na stole nebo ji nosit s sebou v láhvi.

Zpevňuje svalstvo

Pití vody slouží jako prevence svalových křečí a promazává klouby. Je proto obzvlášť důležité být hydratovaná pokaždé, když cvičíte - vydržíte tak déle, budete se cítit silnější a nemusíte se obávat závratí a bolestí.



Vyživuje pleť

Možná jste si sama všimla, že vrásky jsou hlubší, když jste dehydrovaná. Voda je přirozený pleťový krém. Hydratuje kožní buňky, odplavuje nečistoty a napomáhá průtoku a oběhu krve, takže vaše pleť bude mladší a zářivější.

Napomáhá zažívání

Spolu s vlákninou je voda velmi důležitá pro správné trávení. Pomáhá rozpouštět částice odpadních látek a plynule je vede zažívacím traktem. V případě jejího nedostatku, tělo vstřebává všechnu vodu, kterou má k dispozici, tlusté střevo se vysušuje a vylučování je obtížnější.

Je prevencí ledvinových kamenů

V populaci se zvyšují počty případů bolestivých ledvinových kamenů, a to i u dětí. Jedním z důvodů může být právě zanedbávání pitného režimu.
Voda ředí soli a minerály v moči, které jinak tvoří pevné krystalky známé jako ledvinové kameny. Ve zředěné moči se nemohou tvořit, proto nezapomínejte pravidelně pít.

Kolik vody denně vypít?

Obecně se doporučuje vypít 2 - 3 l denně (v některých zdrojích najdete 30 - 35 ml na 1 kg). Pokud vám to přijde moc a žádné problémy nemáte, nedělejte si s tím hlavu - přepít se naráz také není zdravé. Lepší je pít častěji po menších dávkách. Záleží také na vašem věku, stravě (sladké a slané potraviny způsobují větší žízeň než např. ovoce, zelenina, luštěniny, obilniny), celkové kondici, počasí, fyzické aktivitě, jak hodně se potíte apod.

Myslíte si, že dodržujete pitný režim správně? Kolik vody denně vypijete?





Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte