BudKocka.cz logo

Jak na oteklé nohy? Jak vyřešit otoky?

Zdraví Rady Lucie 18. srpen 2017
nohy


Oteklé nohy nejsou nic příjemného, i když se projevují častěji v létě, nejedná se o pravidlo. V první řadě je nutné zjistit příčinu, proč vám otékají nohy. Může se jednat nejen o lymfatické otoky, ale i o problémy se srdcem, játry či ledvinami, může to mít na svědomí sedavá práce, cestování, nadměrné solení nebo těhotenství.

Jak se vyhnout oteklým nohám?

Oteklé nohy jsou problém, který obtěžuje až polovinu žen. Dodržováním několika rad můžete oteklé nohy trošku nebo zcela omezit. Při pravidelné péči budete mít s otoky méně problémů. Co byste měla dělat?

Udržujte si normální hmotnost

Lidé s vyšší váhou mívají častěji problémy s otoky, trápí je různé nemoci a jsou náchylnější k žilním onemocněním. Pokud máte vyšší váhu, snažte se zhubnout a následně si udržte normální hmotnost.

Zdravě se stravujte

Strava významně ovlivňuje otoky. Snažte se méně solit (na den se doporučuje jen 5 - 8 g soli), jezte více ovoce a zeleniny, vhodné jsou také mořské ryby, avokádo, bylinky, celozrnné potraviny a další. Zcela omezte sladkosti, pochutiny a smažené pokrmy.



Pořádně pijte

Vypijte každý den alespoň 1,5 litru tekutin. Doporučují se neslazené tekutiny, omezte slazené nápoje, díky kterým můžete přibrat na váze. Nebojte se, že budete otékat, právě naopak, otoky se mohou vytvořit při omezeném pitném režimu.

Nasycené tuky mohou způsobit paseku

Nasycené tuky, které obsahují hlavně tučná masa, uzeniny, tučné mléčné výrobky, polotovary a moučníky, mohou zvýšit hladinu cholesterolu v krvi a rovněž se tím zvyšuje možnost vzniku kardiovaskulárních chorob.

Zbavte se zácpy

Ačkoliv to zní neuvěřitelně, tak i banální problém jako zácpa negativně ovlivňuje žilní tlak, zvyšuje ho. Jezte dostatek vlákniny, kterou naleznete například v celozrnných potravinách, ovoci a zelenině, luštěninách nebo otrubách. Při pravidelném vyměšování omezíte vzestup žilního tlaku a tím také otoky.



Pohyb pomůže nejen nohám

Dostatek pohybu se doporučuje snad pořád, pohyb pomáhá na hubnutí, k udržení pevného zdraví i na lepší náladu. V tomto případě můžete pohyb využít na pomoc krvi a jejímu pohybu zpět nahoru, rozproudění lymfy, na úlevu oteklých a těžkých nohou. Pohyb posiluje svaly, ty žilní stěny a ty napomáhají pohybu krve.

Omezte dlouhé sezení i stání

Jestliže v práci jen sedíte nebo stojíte, snažte se co nejvíce chodit i v ní. O přestávce se projděte, protáhněte si občas nohy, cvičte s nimi (můžete s nimi v sedě kroužit, ve stoje zakopávat atd.) a také choďte co nejvíce doma nebo venku.

Teplo škodí žilním stěnám

Horké koupele, sauna nebo opalování byste si měla co nejvíce zakázat. Žilní stěny se v teple rozšiřují, omezuje se cirkulace krve v končetinách a to může škodit. Raději se sprchujte střídavě studenou a teplou vodou, saunu zcela omezte a opalovat se můžete při túře po horách.

Těsné oblečení a vysoké podpatky by měly být tabu

Další z věcí, které pro žíly nejsou přívětivé, jsou vysoké podpatky a těsné oblečení (ponožky s lemem, punčochy atd.). Místo vysokých podpatků si vybírejte nižší podpatky, ponožky koupíte i bez stahujících lemů atd. Vhodné jsou také kompresní legíny.

Masáží nikdy neuděláte chybu

Pravidelná masáž končetin také pomáhá prokrvit danou oblast. Jako mast použijte třeba koňskou mast, Alpu nebo nějakou osvěžující mast, která je určena na prokrvení. Masáž zlepší krevní oběh a pomůže i s otoky.

Máte další rady, které fungují na oteklé nohy?





Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte