BudKocka.cz logo

Zjistěte, co pomáhá na nespavost

Zdraví Rady Spánek Markéta 14. listopad 2015
nespavost


Nespavost je nejen nepříjemný problém, ale může být i nebezpečný. Lidé, kteří jím trpí, mívají častěji deprese, bývají náchylní k vážným onemocněním včetně srdečních, je u nich vyšší riziko nehody na pracovišti, doma či při řízení, častěji chybí v práci a jsou méně výkonní.

Nespavost nebo insomnie bývají charakteristické problémy usnout, častým nočním buzením, probuzením se příliš brzy a neschopností zase usnout, noční bdělostí (záměnou dne a noci) a probouzením se neodpočatý. Než si necháte předepsat léky, které mohou být návykové a ovlivňují pozornost, zkuste přírodní prostředky.

Co pomáhá na nespavost?

Dostatek hořčíku a vápníku

Tyto minerály podporují dobrý spánek a společně jsou ještě účinnější. Hořčík je dokonce přezdíván jako symbol klidu a míru v těle a napomáhá vstřebávání vápníku. Můžete jej nalézt v banánech, mandlích, ořeších, tmavé listové zelenině, obilovinách, celozrnných výrobcích i čokoládě. Doporučená denní dávka je 300 mg.

Vápník se nachází v mléce a mléčných výrobcích, ale nové studie tento zdroj nedoporučují - je těžko vstřebatelný a naopak při trávení kravského mléka jsou spotřebovávány vlastní tělesné zdroje. Lepší volbou jsou rostlinná mléka, listová zelenina, semena (hlavně mák), ořechy, ovesné vločky a minerální vody. Doporučená denní dávka pro dospělé ženy (25-50 let) je 1000 mg.



Locika jedovatá

Pokud kvůli nespavosti trpíte i úzkostmi a bolestmi svalů či kloubů, měla byste do svého jídelníčku zařadit lociku jedovatou s účinky podobnými opiu. Kromě toho, že se používá jako uspávadlo, působí také jako anestetikum, sedativum a dokáže potlačit tzv. syndrom neklidných nohou. Přepíná mozek do vlny alfa, snové frekvence.
Použití: 50 g bylinky namočte přes noc do půl litru vody, sceďte sítem nebo použijte odšťavňovač. Následně postupně pijte.

Chmel

Milovníci zlatého moku jistě znají jeho uklidňující účinky. Chmelový extrakt se používá jako mírné sedativum proti úzkosti a nespavosti. Jako doplněk stravy si vezměte 30-120 mg před spaním. Často se vyrábí společně s meduňkou nebo kozlíkem lékařským.



L-theanin

Jedná se o aminokyselinu obsaženou pouze v zeleném čaji. Během dne příjemně uvolňuje bez pocitu ospalosti, ale v noci díky tomu, že zvyšuje aktivitu alfa vln, přispívá dobré kvalitě spánku. Pozitivně také působí na mysl a zlepšuje paměť. Ještě účinnější je jako doplněk stravy - doporučuje se 50-200 mg před spaním.

Melatonin

Tzv. spánkový hormon produkuje během spánku žláza zvaná šišinka mozková (epifýza). Reguluje tělesné procesy při střídání dne a noci a naše vnitřní biologické hodiny. Po 50 letech věku jeho produkce prudce klesá a je tak příčinou nespavosti u starších lidí. Tvorbu melatoninu mohou snižovat i běžné léky, například typu ibuprofen, a třeba acylpyrin až o 75 %.
Melatonin najdete i v potravinách - významným zdrojem jsou ovesné vločky, dále rýže, zázvor, ječmen, rajčata a banány.

Kozlík lékařský

Je jedním z nejběžnějších léků na nespavost, resp. insomnii. Četné studie prokázaly, že podporuje hluboký spánek, rychlost usínání a celkovou kvalitu spánku. Je nejúčinnější při dlouhodobém podávání. Můžete jej konzumovat v podobě kapek (známé valeriánské kapky), čaje, tinktur nebo tablet.

Co dále můžete udělat?

Spěte v klidném, tmavém a tichém místě.
Svůj význam má i postel, matrace a polštáře, které používáte.
Pokud vám to pracovní směny umožňují, choďte spát a vstávejte vždy ve stejnou dobu.
Nedávejte si šlofíka přes den.
Omezte přísun kofeinu na 2 šálky kávy denně a vyhýbejte se i alkoholu - sice se po něm rychleji usíná, ale spánek bude nekvalitní.
Před spaním si dejte horkou koupel nebo něco sladkého - sladkost cca půl hodiny před spaním působí jako sedativum a vzbudíte se ráno svěžejší, než kdybyste si vzala prášek.
Tradičně se doporučuje i sklenice horkého mléka.
Zkuste aromaterapii - zvlášť uklidňující je například levandulový nebo růžový éterický olejíček.

Máte své další tipy, které vám pomohly?



Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte