BudKocka.cz logo

Žlučníková dieta funguje na nemocný žlučník

Zdraví Dieta Rady Markéta 19. duben 2014
žena jí zdravě


Žlučník je malý orgán lidského těla, že o něm obvykle ani nevíte, dokud vás nezačne zlobit. A to pak může být pěkně nepříjemné. Přitom je velmi důležitý pro správné trávení, zejména tuků. Slouží jako zásobník žluči vytvářené v játrech, což je tekutina, jejímž úkolem je rozkládat potravu procházející dvanáctníkem, aby ji bylo možné strávit a vstřebat.
Žlučník (žlučníkový měchýř) má také další důležité funkce. Pomáhá neutralizovat jedovaté látky a kyselý obsah žaludku, protože v kyselém prostředí by trávicí enzymy nemohly správně pracovat.

Proč je zdravé stravování pro žlučník důležité?

Stejně jako další části těla, žlučník potřebuje vhodnou výživu, aby mohl řádně fungovat. Nejvíce mu ubližuje jídelníček s nízkým obsahem vlákniny a naopak vysokým cholesterolem.
Žlučníková dieta je zaměřena zejména na snížení rizika vzniku žlučníkových kamenů. To je dokonce dvakrát vyšší u žen. A všechno souvisí se vším – nadváha, obezita nebo dodržování nárazových diet mohou také k těmto problémům vést.

Jaký jídelníček je pro žlučník vhodný?

Někteří lidé vědí, že třeba kvůli rodinné anamnéze mohou být ohroženi vznikem žlučníkových kamenů, naopak jiní vůbec netuší, že by mohli mít nějaké problémy, dokud náhle nenastanou. Ostatně pro celkové zdraví je důležité udržovat si optimální váhu, nepřijímat nadmíru kalorií a jíst dostatek ovoce, zeleniny a potravin s vysokým obsahem vlákniny.
Nevynechávejte však všechny tuky, ani když trpíte žlučníkovými záchvaty. Úplné odstranění tuků z jídelníčku může funkce žlučníku „vypnout“, takže přestane produkovat žluč, což může být stejně nebezpečné jako kolika. Zdravé tuky najdete např. v rostlinných olejích, rybách a potravinách obsahující omega-3 mastné kyseliny.



Konzumujte nízkotučné potraviny

Při žlučníkové dietě se doporučují mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku, jako je třeba odstředěné mléko, kozí a sójové mléko, podmáslí, tvaroh apod. a dále celozrnné produkty (pečivo, obiloviny, těstoviny), poskytující tělu dostatek vlákniny a dalších živin, které pomáhají rozkládat ostatní potravu v organismu. Podobný účinek má konzumace většího množství ovoce a zeleniny. Vysoký obsah vlákniny v těchto potravinách způsobuje, že se cítíte dříve sytější, nebudete se přejídat a tím ani žlučník zbytečně zatěžovat.

Nezapomínejte na dostatek bílkovin

Jezte libové maso jako ryby nebo drůbež (bez kůže), jehněčí a další potraviny s obsahem důležitého vitamínu B12. I náhražky masa poskytují dostatek kvalitních proteinů, zejména sójové produkty, seitan, Klaso nebo Robi maso a některé luštěniny (fazole, čočka). Pokud kupujete fazole v konzervě, přečtěte si etiketu, jestli při vaření nebylo použito sádlo, které je na žlučníkovou dietu nevhodné.

co při dietě se žlučníkem

Ovoce a zelenina jsou základ

Ovoce a zelenina jsou nezbytnou součástí každého zdravého jídelníčku díky vysokému obsahu vlákniny a vitamínů. Zejména avokádo, jahody, hroznové víno, řepa, okurky a jablka snižují riziko vzniku žlučníkových kamenů a také průjmu.
Prakticky všechny důležité a zdravé živiny obsahují mrkev, cibule, brokolice, brusinky a růžičková kapusta.
Nezapomínejte na porci ovoce nebo zeleniny ke každému jídlu, nejlépe však čerstvé. V mražené nebo konzervované podobě mohou obsahovat přísady, které žlučník hůře zpracovává.



A co nápoje?

Některé studie ukazují, že mírná konzumace kofeinu a alkoholu může ve skutečnosti snížit riziko vzniku žlučníkových kamenů. Poraďte se ale s lékařem, jak by to bylo ve vašem případě. Limonády, další sladké pití (včetně oslazených čajů a ovocných šťáv) a sladové alkoholické nápoje mohou vést k jiným zdravotním problémům, pokud si je dopřáváte velmi často.
Obecně platí, že kofein a alkohol byste měli pít jen střídmě.

Arašídy a arašídové máslo pro ženy

Výzkumy ukázaly, že tyto potraviny snižují riziko výskytu žlučníkových kamenů u žen. Podle některých studií se o 20 % zlepšilo zdraví a funkce žlučníku u těch, kdo arašídy a arašídové máslo pravidelně konzumují, na rozdíl od těch, kteří je jedí jen zřídka.

Čemu se naopak při dietě vyhnout?

Tyto potraviny zhoršují funkce žlučníku a znamenají větší riziko žlučníkových kamenů:
Rafinované sacharidy – stolní cukr, sirupy, kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy obsahují tzv. prázdné kalorie. Také výrobky z bílé mouky obsahují rafinované cukry. Cukr by měl být omezen na 5 % z celkového denního příjmu kalorií (tj. pro ženy asi 5 lžiček denně).
Potraviny s vysokým obsahem tuku – smažená jídla, červené maso, plnotučné mléko a výrobky z něj, popř. tavené a smetanové sýry a zmrzlina a průmyslově zpracovávané potraviny jsou pro žlučník těžko stravitelné a zejména u lidí, kteří s ním již mají problémy, mohou vést ještě k vážnějším příznakům.
Při vaření používejte lněný, konopný nebo olivový olej obsahující málo cholesterolu a které jsou celkově zdraví prospěšné.
Sladké a slané pochutiny – koláče, brambůrky, dezerty a další průmyslově zpracované potraviny mají vysoký obsah cukrů, tuku a sodíku, který může způsobat zažívací obtíže.
Přísné nízkokalorické diety – jídelníčky, které se skládají z méně než 1 000 kalorií denně a zejména náhlé extrémní diety mohou vést k vážným zdravotním problémům i žlučovým kamenům.
Alkohol, ostré koření, dráždivá jídla, apod. by se při žlučníkové dietě také neměla konzumovat.

Problém se žlučníkovými kameny

Pokud již touto obtíží trpíte, zcela se vyhněte alkoholu, kofeinu, plnotučnému mléku a výrobkům z něj, lepku, vejcím, vepřovému a drůbežímu, sladkým nápojům, sodě, černému čaji, chilli, umělým sladidlům, nasyceným tukům, hydrogenovaným olejům, fazolím a ořechům, z ovoce pomerančům a grapefruitům, ze zeleniny cibuli, kukuřici, květáku a okurkám.
Po operaci žlučníku se doporučuje prvních pár dní tekutá strava, poté přidávat měkké potraviny a postupně během 1 – 2 týdnů se dostat k běžné stravě. Zpočátku jsou vhodné např. ovesné vločky, bramborová kaše, toasty, ovoce, polévky, jablečné pyré a troška kuřecího.



Názory k článku


Libové vepřové, kuřecí a hovězí maso na žlučník nevadí, ovšem vařené nebo dušené.
Honza, 8. srpen 2015

Napište, co si o tom myslíte