BudKocka.cz logo

Nejčastější začátečnické chyby při cvičení

Hubnutí Cvičení Markéta 3. únor 2015
cvičení


Určitě je skvělé, pokud jste se rozhodla začít pravidelně cvičit nebo se k tréninku po nějaké pauze vracíte. Nicméně, možná vám hrozí, že budete dělat některou z obvyklých chyb, které by mohly zničit i dobře míněné plány hned v zárodku. Víte, na co si dát při cvičení pozor?

Přetrénování

Překvapivě velký počet sportovních úrazů má stejnou základní příčinu - lidé se snaží příliš mnoho a příliš brzy. Není kam spěchat. Pokud jste dlouhou dobu necvičila nebo teprve úplně začínáte, nemusíte dohánět ztracený čas. Začněte pomalu a naslouchejte svému tělu - tzn. např. nezvedat zátěž, která se vám zdá moc těžká nebo si naložit velké množství aktivit, pokud ještě nejste dostatečně rozhýbaná.

Nezkušenost

Nedostatek zkušeností při jakékoli činnosti může snižovat efektivitu a cvičení být i nebezpečné. O zvoleném typu tréninku si přečtěte na internetu co nejvíce, vyhledejte si instruktážní videa, poraďte se s trenérem nebo personálem vaší posilovny. Jistě váš zájem uvítají a zeptání se na rozdíl od možného zranění nebolí.



Neodkládejte cvičení

Začnu zítra je častá fráze lidí, kteří odkládají aktivity na to, až bude ten správný čas. Další problém je odkládání cvičení na později v průběhu dne a nakonec se k němu nedostat vůbec.

Nejlepší čas je teď! Zvolte si dobu, poznačte si ji do kalendáře nebo diáře a jděte do toho. Pokud jdete do fitness centra po práci, vezměte si oblečení už s sebou. Pokud se ještě zastavíte doma, je dost možné, že si raději uděláte svačinu, něco poklidíte a kouknete na oblíbený seriál místo cvičení, které odsunete na zítra.

odpočívání při cvičení

Cvičení vás nudí

Koupíte si běžecký pás a každé ráno vstáváte o hodinu dřív, abyste si zacvičila ještě před školou nebo prací. Po prvních třech nudných minutách máte ale pocit, že cvičíte už hodinu a nedokážete si představit, jak pokračovat dalších 10, natož 30 minut. Tak to je špatný přístup a počítejte, že s cvičením do pár dní seknete.



Pokud zvolíte aktivitu, která vás baví, je o mnoho vyšší pravděpodobnost, že u ní zůstanete pravidelně (vyzkoušejte pole dance). Důležité je nastavit si režim, který vás bude bavit už od samého začátku. Např. při běhání na pásu se dívejte na oblíbený pořad nebo si přečtěte ranní zprávy na tabletu. Další možností je cvičit s kamarádkou, partnerem či trenérem, sledovat své pokroky pomocí mobilních aplikací, připravit si ke cvičení dobrou hudbu apod. Také často měňte rutinu. Dokonce i nejnáročnější cvičení může být po čase nudné. Vyzkoušejte další stroj, přihlaste se na jinou lekci nebo si jděte zacvičit ven.

Trénink bez plánu

Konečně jste dorazila do posilovny, ale nevíte, kde a s čím začít. A tak místo cvičení zkoušíte jeden stroj za druhým a přemýšlíte, že co nejdříve odejdete. Naplánujte si aktivity už předem nebo s někým poraďte, co je nejlepší dělat. Hlavní je stanovit si reálné cíle.

Naivní očekávání

Věříte, že zázračně shodíte po dni cvičení a když se tak nestane, přestane vás to bavit? Musíte zvolit aktivity, které lze provozovat alespoň 3 dny v týdnu po několik měsíců, abyste dosáhla viditelných a trvalých výsledků. To je další důvod, proč zkoušet různé typy cvičení, která pro vás budou zábavou.

Nepohodlí ve fitku

Vyhýbáte se cvičení nebo se ho snažíte co nejvíc zkrátit, protože se v daném fitku moc dobře necítíte. Důležité je i prostředí, kde cvičíte - ve fitness centru byste se měla cítit příjemně a chodit tam ráda. Můžete si i vytvořit vlastní domácí posilovnu nebo alespoň koupit nějaké přístroje.

Neustálé výmluvy

Jsem unavená, nemám čas, musím dělat něco jiného... Existuje tolik výmluv! Skoncujte s nimi. Chce to důslednost a odhodlání, ale nakonec budete ráda, když se přestanete vymlouvat a místo toho budete opravdu něco dělat. Zhubnete a budete mít dobrý pocit z cvičení.

Děláte některé z těchto chyb? Jak jste si s nimi poradila?





Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte