BudKocka.cz logo

Proč naše tělo potřebuje antioxidanty?

Zdraví Rady Markéta 16. července 2018
antioxidanty ve stravě

Slupka jablka zhnědne. Ořechy žluknou. Říznutí do kůže se může zanítit. To vše je výsledkem přirozeného procesu zvaného oxidace, který se vyskytuje u všech buněk v přírodě včetně těch našich. Abychom se mohli nástrahám oxidace bránit, je třeba přijímat mnoho antioxidantů z ovoce, zeleniny, celozrnných obilovin, luštěnin nebo ořechů. Zvlášť v moderním prostředí jsou antioxidanty velmi důležité pro naše zdraví.


Co je to vlastně oxidace?

K oxidaci dochází při reakci kyslíku s jakýmikoli buňkami (ať už je to slupka jablka, buňky v plicích nebo říznutí na kůži). Tak dochází v těchto buňkách ke změnám. Buď zemřou (např. hnijící ovoce), nebo jsou mrtvé buňky nahrazeny novými (např. zhojení rány).

Toto zrození a smrt buněk v našem těle je nepřetržitý proces, který jej udržuje zdravé. Ale je tu jeden problém - tělo sice metabolizuje kyslík velmi efektivně, ale 1-2 % buněk se během tohoto procesu poškodí a promění v tzv. volné radikály.

Co jsou to volné radikály?

Jednoduše řečeno, radikály se z jiných buněk snaží získat své chybějící elektrony. Často poškozují buňky (jejich DNA) a zasívají tak zárodek nemocí. Když se DNA buňky změní, buňka zmutuje, extrémně roste a abnormálně se reprodukuje.

Normálně fungující buňka také produkuje malé procento volných radikálů, něco jako když auto vytváří výfukové plyny. Ty však nejsou problémem - pod kontrolou je drží právě antioxidanty přirozeně vytvářené tělem. Větším problémem je naše okolí - cigaretový kouř, znečištěné ovzduší, alkohol nebo pesticidy. To vše v našem těle vytváří další volné radikály.



Proč jsou volné radikály nebezpečné?

Volné radikály nejenže mohou poškodit jednu molekulu, ale vyvolat řetězovou reakci. Když volný radikál oxiduje mastné kyseliny, ty se změní na radikály a poškozují další mastné kyseliny. Na přemnožení volných radikálů pak už nepomáhají antioxidanty, které naše tělo přirozeně produkuje a poškození buněk může vést k mnoha onemocněním jako rakovina, srdeční onemocnění, Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba a další.

Proč zařadit antioxidanty do jídelníčku?

V dnešní době je nebezpečí oxidace mnohem větší než v minulých staletích. Škodlivé látky, z kterých vznikají volné radikály, jsou dnes všudypřítomné - dýcháme je i jíme. Naše tělo samo nedokáže produkovat dostatečné množství antioxidantů, aby se ochránilo. Přitom antioxidanty zastavují výše popsané škodlivé a nemoci způsobující řetězové reakce - buď jim přímo zabraňují, nebo je zastavují poté, co začaly.



Jaké jsou druhy antioxidantů a kde je najdete?

antioxidanty

Vitamíny - A, E, C, B2

Např. vitamín C zastavuje řetězovou reakci, ještě než začne - zachycuje volné radikály a neutralizuje je. Vitamín E zas řetězovou reakci rozbíjí.
Zdroje vitamínu E: olej z pšeničných klíčků, máslo, mléko, arašídy, sója, saláty, maso.
Zdroje vitamínu C: šípek, rakytník, citrusy, černý a červený rybíz, růžičková kapusta, kiwi, papája, zelí a různé další druhy zeleniny a ovoce.
Zdroje vitamínu B2 (riboflavin): kvasnice, játra, ledviny, mléko, vejce, hovězí a vepřové maso, ryby, tvaroh, kakao, ořechy.

Flavonoidy

Největší třída antioxidantů, v různých potravinách jich vědci identifikovali až 5000. Flavonoidy jsou výborné pro kardiovaskulární soustavu a její zdraví. Mezi hlavní zdroje patří hlavně ovoce (maliny, ostružiny, černý rybíz, granátové jablko, grapefruity, borůvky), plody ostropestřce mariánského a aronie (černý jeřáb), olivy a olej z nich, lékořice, rajčata, z nápojů červené víno a kakao.

Karotenoidy

Jedná se o barviva živočichů, rostlin, hub, mořských řas nebo mikroorganismů. Najdete je hlavně v červeném a žlutém ovoci a zelenině, patří zde i výše zmiňovaný vitamín A.

Polyfenoly

Je to skupina chemických sloučenin obsažených v rostlinách. Mezi hlavní zdroje patří bobuloviny, čaj, pivo a víno (i hrozny), olivový olej, kakao a čokoláda, vlašské ořechy a arašídy, granátové jablko a různé druhy ovoce (hlavně slupky) a zeleniny.
Mezi polyfenoly patří i tzv. třísloviny, které najdete především v čaji a červeném vínu, granátovém jablku, kaki, brusinkách, borůvkách, jahodách a trnkách.

Mezi další antioxidanty patří některé sloučeniny selenu, zinku, manganu nebo mědi a v podobě doplňků stravy koenzym Q10 a melatonin.

Je důležité mít pestrý jídelníček

Naše tělo potřebuje směs vitamínů a minerálů jako vitamíny A, C, E nebo betakaroten, aby mohlo neutralizovat útoky volných radikálů. Nelze spoléhat jen na stejný typ potravin, např. sníst 9 porcí brokolice denně a očekávat, že pomůže na vše. Každý druh potraviny funguje v různých tkáních těla, v různých částech buňky a na různé typy volných radikálů. Dostatečné množství různých typů antioxidantů je pro ochranu zdraví to nejlepší.

Multivitamíny a potravinové doplňky mohou příjem antioxidantů zvýšit, ale jejich přemíra (např. vitamínu E a A) může být i škodlivá. Lepší je konzumovat ovoce, zeleninu, celozrnné obilniny, luštěniny, semínka a ořechy.





Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte