BudKocka.cz logo

Jak posílit naši imunitu? 10 super tipů

Zdraví Soňa 3. února 2021
zdravá strava na imunitu

Naše imunita je velmi důležitá, pokud je silná, snadněji tělo bojuje s různými nemocemi. Je odolnější, pokud jsou kolem nás infekce, viry, chřipka nebo různé bacily. Víte, jak posílit imunitu? Čím posílit imunitní systém?

Podívali jsme na na několik tipů, které byste měli pro silnější imunitu dodržovat. Asi každý ví, že důležitou roli hraje zdravá a pestrá strava, ale to není všechno. Podívejte, co byste dáli měli dodržovat.

Dostatečně spěte

Spánek je často velice podceňovaný, přitom je tolik pro imunitu důležitý. Nekvalitní a nedostatečný spánek se může projevit oslabenou imunitou a náchylnostem k onemocněním. Doporučuje se spát 6 - 8 hodin, kdy organismu regeneruje. Pro každého je tato doba individuální, ale příliš hodně nebo málo spánku rovněž není zdravé.

Taktéž dbejte na zásady spánkové hygieny. Choďte spát vždy ve stejnou dobu, místnost pořádně vyvětrejte, zatáhněte žaluzie, nejezte před spánkem a omezte večer dobu strávenou se svým mobilem a počítačem.

Pravidelně cvičte

Vrcholový sport a přehnané cvičení imunitu oslabuje, ale pravidelné cvičení lehčího typu několikrát týdně je pro imunitu prospěšné. Můžete plavat, jezdit na kole, běhat nebo chodit několikrát týdně po dobu nejméně 30 minut. Takovýto pohyb je pro tělo prospěšný a má pozitivní vliv rovněž na kardiovaskulární soustavu.

Dodržujte pitný režim

Dostatečně pít je důležité, aby se vyplavily z těla škodlivé látky a aby nedocházelo k dehydrataci. Pít jen v případě, když máte žízeň bývá zpravidla nedostatečné, protože mnohdy se objeví pocit žízně, když už opravdu máte celkem dost žízeň.

Každý den byste měli celkem vypít zhruba 2 litry neslazených tekutin v pravidelných dávkách. Nejsou vhodné sladké nápoje, ovocné džusy, nápoje se sladidly a do denního limitu se nepočítá ani káva. Nejlepší je voda z kohoutku nebo neochucená minerální voda.

Jezte více zdravých tuků

V jídelníčku byste měli upřednostnit zdravé tuky (olivový olej, ořechy, semínka, avokádo, tučné ryby), které působí na organismus protizánětlivě. Imunitní systém je zánětem často potlačen a nemusí pracovat správně. Vždy si vybírejte zdravé tuky, omezte živočišné tuky, přepálené tuky a margaríny.

Zařaďte do jídelníčku kysané výrobky

Střeva jsou důležitou součástí našeho těla a ovlivňují imunitu i mozek. Měli bychom o ně pečovat a dopřávat jim stravu, kterou ocení. Jedná se o kysané (fermentované) výrobky, v nichž se nacházejí prospěšné bakterie.

Mezi zakysané mléčné výrobky patří bílý jogurt, kefír, kyška a zakysaná smetana, dalšími vhodnými potravinami je kysané zelí, kimchi, tempeh a další. Pokud tyto potraviny nejíte, doplňte tyto látky pomocí doplňků stravy. Jde o probiotika, která zakoupíte v každé lékárně.

Jezte více zeleniny a ovoce

Každý den byste si měli dát několik porcí zeleniny a ovoce, obsahují antioxidanty a další živiny. Druhy vybírejte sezónní potraviny. V zimě zvolte jablka a hrušky místo broskví a meruněk dovezených z druhé strany zeměkoule. To stejné se týká i zeleniny a do stravy zařaďte mrkev, zelí, petržel, česnek a cibuli a ne rajčata a papriky, které u nás v zimě nerostou.

Snažte se ke každému jídlu přidat zeleninovou nebo ovocnou složku. Nejenže si na na pokrmu více pochutnáte, ale také tělu dodáte živiny, které obzvláště v náročném období potřebuje. Nezapomeňte na bylinky, které můžete pěstovat jednoduše doma nebo za oknem. Případně si je můžete koupit. Řada bylinek má pozitivní vliv na imunitu.

Omezte příjem cukru

Nejen sladkosti jako sušenky, čokolády, bonbóny, ale také zmrzlina nebo doslazované nápoje jsou plné cukru, který negativně působí na imunitu. Omezte tuto neřest a hledejte místo ní zdravou alternativu, pokud se mlsání nechcete vzdát. Dejte si občas čtvreček vysokoprocentní čokolády nebo raw tyčinku, které obsahuje řadu cenných látek. Nebo sáhněte po nudném jablku nebo křížalách.

Zapomeňte na fastfood a polotovary

Jídla z rychlého občerstvení možná chutnají dobře, ale dodají něco organismu? Moc ne. Jedná se o smažená jídla s vysokým obsahem soli, kalorií a žádnými živinami. To se týká i některých polotovarů. Uvařte si raději poctivá jídla, která budou obsahovat kvalitní suroviny a dostatek zeleniny. Budou prospěšná a nebudou zatěžovat imunitní systém.

Omezte stres

Stres patří k ničiteli imunity, proto se ho snažte zredukovat. Dlouhodobý i nárazový stres se může projevit různými nemocemi, jelikož mohou být sníženy funkce imunitních buněk.

Snažte se vyřešit problémy, kvůli kterým se stresujete. Začněte více odpočívat, najděte si koníčka, cvičte, poslouchejte hudbu nebo vyhledejte odborníka.

Otužujte se

Otužování je jedním ze způsobů, jak posílit imunitní systém, zlepšit kardiovaskulární systém, posílit činnost srdce i zlepšit psychiku. Začít s otužováním byste měli pomalu a postupně. Berte v potaz svůj věk a fyzickou kondici. Nejprve sprchujte vlažným a teplým proudem vody nohy, poté přidávejte studenou vodu i na další části těla.

Z otužování si udělejte každodenní rituál a dejte si studenou sprchu ráno nebo večer. Při sprše se musíte cítit v pohodě a nesmí vám to být nepříjemné. Nenechte se nutit do toho jenom kvůli tomu, že je to aktuálně in. Neděláte to pro ostatní, ale pro sebe.

Ať už řádí chřipky, covid-19, virózy, nebo bacily, důležité je mít silnou imunitu. Pomocí správných tipů toho můžete docílit.



Názory k článku


Dobré rady!
Karča, 26. února 2021

Napište, co si o tom myslíte