BudKocka.cz logo

Jak se správně stravovat

Zdraví Hubnutí Dieta Šárka 20. říjen 2012
správná a zdravá strava


Mnoho lidí na světě trápí nadváha. Mnoho z nich ale neuvažuje nad tím, že to není jen kvůli nedostatku pohybu, ale také kvůli špatným stravovacím návykům. Většina z nás se ráno sotva nasnídá, přes celý den skoro nic nesní a večer pak přijde domů a sní všechno, co je v lednici. To je ale samozřejmě špatně. Také záleží na tom, jak moc je vaše strava vyvážená.

Předtím než se ale začnete zabývat tím, co vaše strava obsahuje, musíte se naučit jíst. Uvidíte, že pak půjde váha dolů mnohem snadněji. Jak na to? O tom si můžete přečíst v tomto článku.

1. Jezte pravidelně

Pro mnoho z nás představuje jídlo zajisté požitek a radost,proto si vždy na něj najděte čas. Pokud si vždy jídla naplánujete, zamezíte vynechávání jídel a nepravidelnosti, což může vést k nedostatečnému příjmu nutričních látek. Dodržování pravidelné stravování platí pro všechny věkové skupiny. Pokud se to naučíte jako mladí, budete to tak dodržovat i pak.

Nejvíce důležitá je snídaně, protože poskytuje první energii, která tělo nastartuje po dlouhé noci. Díky snídani budete nasycení a nebudete mít hlad. Naučte se pravidelnosti, jezte co tři hodiny a snažte se hlavně nepřejídat. Výhodnější opravdu je rozdělit si stravu na 6 a více malých porcí, které bude pravidelně konzumovat, a přitom se nepřecpete.

zdravá snídaně

Tip: Pokud nejste zvyklá na snídani a dělá vám to ze začátku problém, zkuste bílý jogurt s trochou sypaného müsli.



2. Pravidelný pitný režim

Jak vidíte, správné stravovací návyky jsou hlavně o pravidelnosti. To platí i pro pitný režim. Za den byste měli vypít 2 litry tekutin. Při vyšších teplotách nebo fyzické zátěži se doporučuje tento limit zvednout. Čistá voda je nejlepším zdrojem tekutin, ale existují i jiné zdravé možnosti. Můžete pít džusy, nealko nápoje nebo čaje. Dejte si jen pozor na vysoký obsah cukru. Tyto tekutiny vám žízeň nezaženou a více vám zatěžují játra, žaludek a jiné orgány.



Tip: Nejzdravější je opravdu voda nebo omezeně ovocné džusy (džusy, ne přeslazené limonády). Pokud nemáte vodu rádi a nechcete pořád utrácet za kvalitní džusy, zkuste si vodu ochutit citronovou šťávou.

3. Nic neodkládejte

Jestliže se chcete změnit, měla byste s tím začít teď hned. Nemá cenu to odkládat na další den. Tento postup budete totiž opakovat několikrát a k ničemu to nebude. Pokud je to možné (pokud nejste už zrovna po večeři), začněte hned a uvidíte, že se za pár dní budete cítit lépe.

Tip: Vše nejde hned. Postupně si zmenšujte a přerozdělujte porce, začněte si nosit svačiny a obědy do práce (k dopolední svačině si například nakrájejte kus banánu nebo jablka) a snažte se to co nejvíce dodržovat. Když jednou zapomenete, nic se nestane. Nemělo by se vám to stávat ale příliš často. Taky se vám nic nestane, když místo výtahu použijete schody.





Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte