BudKocka.cz logo

Jak zvládnout žárlivost? Jak se jí zbavit?

Vztahy Problémy Markéta 4. září 2015
vztah


Zdravá žárlivost je lepší než lhostejnost, ale pokud vás pocity žárlivosti často přímo sžírají, může tato emoce ničit komunikaci, vášeň i celý vztah. Když žárlíme, chováme se iracionálně a myslíme vlastně jen na sebe, neuvažujeme nad dopadem našeho chování na ostatní lidi.

Jak překonat žárlivost?

Plně tento pocit prožijte

Když si nepřiznáte, že žárlíte, nikdy se z toho nedostanete. Ale pokud se s tímto vědomím srovnáte, začnete tím odstraňovat negativní emoce. Prožijte tento pocit plně a uvidíte, že se začne zmenšovat. Najděte si místo, kde nebudete rušena. Zavřete oči a sledujte, odkud pocit žárlivost přichází. Jak se odráží na vašem těle? Máte stažené hrdlo? Cítíte to v žaludku? Bolí vás u srdce? Je důležité dostat tento pocit na povrch. Uvědomte si, že to nejste vy, ale vaše ego, které touží po pozornosti. Pokud budete toto vnitřní pozorování praktikovat pravidelně, uvidíte, že nepříjemné pocity se pomalu rozptýlí. Nenahlížejte na ně z pohledu ega, ale vyššího vědomí.



Mějte ráda sama sebe

Lidé, kteří sami sebe akceptují a milují, jen zřídka propadají žárlivosti. Soustřeďte se na sebe místo osob, na které žárlíte. Máte vše, co potřebujete, abyste byla vnitřně šťastná a kompletní. Uvědomte si, že můžete mít a dosáhnout toho, co vám chybí.

Buďte sebevědomá

Žárlivost je obvykle důsledkem nejistoty a nízkého sebevědomí. Nejlepší způsob, jak zvýšit své sebevědomí je chovat se jako sebejistý člověk. Rozhodujte se, jako byste měla všechnu důvěru světa. Sebejisté lidi nezlomí, když se cítí opuštění nebo zesměšňovaní ani neobviňují druhé. A když něco zpackají, berou to jako příležitost naučit se něco nového.



Přestaňte se srovnávat s ostatními

Srovnávání je semínko a žárlivost je jeho ovoce. Obojí jsou to stavy mysli. Vaše mysl se natolik pohrouží do porovnávání, že nevidí skutečnost. Každá z nás je jedinečná. Soustřeďte se na vlastní přednosti a jedinečné kvality. Buďte vděčná za dary a schopnosti, které máte. Zjistěte, jaké to jsou a zaměřte se na ně.

Vypište se z toho

Často pomáhá svěřit se papíru. Vypsání svých myšlenek vám dává možnost se vyjádřit. Je to jako dívat se na město z letadla, budete mít jasnější vizi velkého obrazu. Sepište všechny své pocity a důvody, vše, co vám přijde na mysl a bez úprav, informace můžete utřídit později. Jakmile budete mít sepsány všechny své důvody, napište vedle nich, co s nimi můžete dělat.

Buďte realistická

Zeptejte se sama sebe, zda vás osoba, na kterou žárlíte, opravdu ohrožuje. Je to, co děláte nebo cítíte prospěšné i pro další zainteresované strany? Jestli ne, a pokud to nepomáhá ani vám, má smysl pokračovat v takovém způsobu myšlení? Můžete se z této situace něčemu přiučit nebo se z ní inspirovat?

Uvědomte si, že součástí žárlivosti je paranoia

Když žárlíte, zbytečně se zabýváte fantastickými scénáři, které se odehrávají ve vaší mysli, ve skutečnosti se však většina špatných věcí, které si představujete, nikdy nestane. A jestli ano, jste dost silná na to, abyste je překonala. Máte ve svém životě další lidi, na které se můžete spolehnout a budete pokračovat ve své cestě stát se lepším člověkem.

Zbavit žárlivosti se můžete pouze v případě, že sama budete chtít. Pokud ne, nezbavíte se jí a můžete přetransformovat až v chorobnou žárlivost, což se v některých případech musí léčit.





Názory k článku


Napište, co si o tom myslíte